- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Fair trade is al enige tijd de trend aan het worden. Dat blijkt uit het feit dat het Fairtrade label Max Havelaar 10% groei laat zien, hoewel de index van het consumenten vertrouwen laag is en het werkloosheidscijfer stijgt. In vijf jaar is de penetratie van producten met een fairtrade label van 24% naar 44% gestegen. Chocola en bananen kenden bijvoorbeeld een sterke groei (+25% in aankoopvolume) en suiker is 5% gegroeid. De totale waarde van de fairtrade markt bedraagt nu 77 miljoen euro.
Een op de drie Belgen koopt regelmatig fairtrade producten. Bijna 70% van de fairtrade verkopen wordt gerealiseerd door Delhaize, Carrefour, Colruyt en Lidl. Bij Delhaize wordt de grootste groei van kopers van fairtrade producten waargenomen, maar bij Colruyt is er ook een duidelijke toename van dit aantal. 53% van de consumenten van fairtrade producten zou willen dat deze op meer plaatsen verkrijgbaar waren.
Max Havelaar voorziet een goede vooruitgang voor 2012. “Meer dan 44% van de Belgische gezinnen heeft tegenwoordig fairtrade producten in huis. Door fair trade zijn in 2011 bijna 200.000 nieuwe gezinnen in contact gekomen met producten uit het zuiden. Kwaliteitsproducten die een grote impact hebben op het leven van miljoenen mensen in het zuiden. Volgens onze meest optimistische voorspelling zou de handel in fairtrade producten in 2012 nog 25% kunnen groeien. Het einddoel is echter niet om meer te consumeren, maar om anders te consumeren", aldus het commentaar van Lily Deforce, directrice van Max Havelaar
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?