iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Voor de brouwerijen vormt de eindejaarsperiode nog altijd een cruciaal moment, vooral voor hun bieren met karakter. We belichten hier enkele trends zoals de afnemende populariteit van kerstbieren, de verdere doorbraak van alcoholvrij bier en de onvoorwaardelijke voorliefde voor geschenkdozen, die het altijd goed doen onder de kerstboom.
De biermarkt heeft niet bijzonder veel reden om te feesten, maar gelukkig krijgen de brouwerijen toch af en toe wat extra zuurstof. Na de zomer en de voorkeur voor fruitige, witte en lichtere bieren, kiezen veel mensen aan het eind van het jaar toch meer voor bieren met karakter. Niet alle brouwerijen hebben noodzakelijk evenveel voordeel bij deze periode, alles hangt immers af van hun aanbod. Brouwerij Haacht bijvoorbeeld, die onder meer de lichte blonde bieren Super 8 en Keizer Karel aanbiedt, mikt niet per se op de eindejaarsperiode. “Voor Brouwerij Haacht zijn de eindejaarsfeesten niet de beste periode van het jaar”, geeft communicatiemanager Philippe Michiels toe. “De volumes lopen elk jaar terug, ook al kennen we nu een zekere heropleving. Om die reden stellen wij niet enorm veel nieuwigheden voor.” Het zijn vooral de brouwerijen met speciale bieren in hun aanbod die in die periode meer succes kennen. “Speciale bieren verkopen altijd goed tijdens de eindejaarsperiode, met december als de beste maand”, bevestigt Patti Verdoodt, woordvoerster van Colruyt Group. “In die tijd van het jaar breiden we ons aanbod uit met een kleine dertigtal referenties. Klassiekers als sterke, donkere en kruidige bieren, met een hoog alcoholgehalte, verkopen nog altijd goed.” Hetzelfde geluid horen we bij Lidl, dat een groei van 40% meldt voor de verkoop van speciale bieren in december, in vergelijking met andere speciale acties tijdens het jaar.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?