- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De biologische supermarktketen Ekoplaza wil in de toekomst alle plastic verpakkingen bannen uit zijn winkels. Dat meldt Distrifood. Voorlopig zit er geen plastic meer in 60% van de huismerken, maar dat percentage wil het bedrijf dit jaar nog serieus optrekken.
Na plasticvrije verpakkingen van vlees, gaat Ekoplaza nu nog een stapje verder. Het bedrijf wil plastic volledig bannen uit zijn winkels. “Een jaar geleden was de gedachte: wat zou het toch mooi zijn als we een plasticvrije verpakking zouden hebben voor het vlees. Die hebben we inmiddels. Wat we gelukkig zien is dat er een flinke groei zit in de technische mogelijkheden”, vertelt Steven IJzerman, kwaliteitsmanager van Ekoplaza.
Bovendien staat de retailsector voor een grote uitdaging. Er valt immers nog veel te ontdekken op het gebied van plasticvrije verpakkingen. “Bij melkpakken is het technisch nog niet mogelijk het plastic er uit te filteren. Denk ook aan het krimpfolie om de kaas, dat is tevens een uitdaging. En de petflessen natuurlijk”, legt IJzerman uit.
Ekoplaza koestert grote ambities voor 2018. Zo wil het bedrijf het grootste gedeelte van zijn huismerken van plastic ontdoen. Een haalbare kaart volgens het bedrijf, aangezien tot nu toe al 60% van al de huismerken geen plastic meer bevat. Dat het bedrijf focust op milieuvriendelijkheid zullen ook de leveranciers geweten hebben. “We willen leveranciers van A-merken duidelijk maken dat ze bij ons hoger in de pikorde komen als ze met ons meegaan in die gedachte”, aldus de kwaliteitsmanager.
Voorlopig blijft Ekoplaza nog de absolute leider op het gebied van plasticvrije verpakkingen. “De concurrentie kijkt wel naar dit onderwerp, maar durft geen echte stappen te zetten. Wij concurreren liever op duurzaamheid dan op prijs. Aan leveranciers maken we dan ook duidelijk dat wij zeker niet de partij zijn die een bodemprijs vraagt. In ruil daarvoor vragen we ze echter wel stappen te zetten die wij voor ogen hebben”, besluit IJzerman.
Momenteel is er nog geen Ekoplaza-winkel in België, wel opende het Nederlandse bedrijf In juni een Belgische webshop. Consumenten kunnen sindsdien biologische producten bestellen en aan huis laten leveren.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?