Partner content “ELEPHANT dankt zijn succes vooral aan innovatie en duurzaamheid”

LBD Belux
De schoonmaakproducten voor de woning van ELEPHANT, te koop bij Delhaize, Intermarché, Cora of online, gelden als een referentie. “Wij bieden duurzame, doeltreffende en vernieuwende oplossingen die het dagelijkse leven gemakkelijker maken met respect voor het milieu”, vertelt Jean-Marc Caluwaerts, directeur van LBD Belux.
Hoe is het assortiment van ELEPHANT een referentie geworden in de wereld van de onderhoudsproducten?
ELEPHANT is het resultaat van onze jarenlange deskundigheid op het vlak van borstels en schoonmaakproducten. Wij onderscheiden ons doordat we erin slagen traditie te laten samengaan met innovatie. Elk product is ontworpen om optimale efficiëntie te bieden, met respect voor het milieu. Onze borstels, sponzen, huishoudhandschoenen en herbruikbare doeken zijn ontworpen om te voldoen aan de uiteenlopende behoeften van de moderne consumenten. Wij richten ons tot iedereen die gemak en milieubewustzijn wil combineren.
Welke producten uit het assortiment kennen het meeste succes?
Onze ELEPHANT-bezems met geavanceerde antistoftechnologie en onze borstels van gerecycleerd plastic behoren tot de absolute toppers. Ook onze ultra-absorberende microvezeldoeken zijn erg populair, omdat ze zo goed werken op alle oppervlakken. En onze huishoudhandschoenen onderscheiden zich dan weer door hun comfort en hun duurzaamheid, en voldoen aan de verwachtingen van prijsbewuste consumenten.

De tweezijdige spons mag in de wasmachine.
©LBD Belux
Een deel van het ELEPHANT-assortiment wordt in Frankrijk gemaakt. In welk opzicht vormt dat een meerwaarde?
Een derde van onze ELEPHANT-producten maken we inderdaad in Frankrijk, in onze fabriek van Béthisy-Saint-Pierre, in de regio Hauts-de-France. Die vestiging in het hart van Europa speelt een centrale rol in onze productie, en omvat een werkplaats voor plasticinjectie en een werkplaats voor het aanbrengen van haren en vezels. Elk jaar produceren we daar meer dan 4,2 miljoen producten, waarvan er 3,2 miljoen ter plaatse van haren of vezels worden voorzien. Die manier van werken bevordert de lokale werkgelegenheid, vergt een beperkte logistiek en garandeert tegelijk een onberispelijke kwaliteit.
Duurzaamheid staat centraal in de aanpak van ELEPHANT. Wat doen jullie concreet op dat gebied?
Wij werken met gerecycleerd plastic om onze koolstofvoetafdruk te beperken en een deel van onze producten is gecertificeerd met het FSC®- of PEFC™-label. We hebben ook internationale partnerschappen opgezet, bijvoorbeeld met EcoAct Tanzania, waar de aankoop van onze producten bijdraagt aan de financiering van acties op het gebied van recyclage en duurzame ontwikkeling.
U zegt dat het ELEPHANT-assortiment zich ook onderscheidt door innovatie. Kunt u ons enkele voorbeelden daarvan geven?
Onze slimme bezems bevatten bijvoorbeeld licht maar stevig materiaal, met vezels die zijn ontworpen om doeltreffend de fijnste stofdeeltjes vast te houden. Onze sponzen zijn gemaakt van niet-giftige stoffen en onze producten voor de gootsteen, zoals onze ergonomische afdruiprekjes, maken optimaal gebruik van de ruimte en zorgen voor een moderne toets. Het is onze bedoeling om te innoveren om de huishoudelijke taken te vereenvoudigen.
Welke diensten hebt u in de aanbieding voor de retail?
LBD Belux heeft een volledig aanbod, gaande van gepersonaliseerde merchandising tot het aandacht vragen voor producten in de winkelrekken en niet te vergeten een duidelijke en aantrekkelijke verpakking. Met onze inspanningen willen we de aankoop in de winkel maximaliseren en de keuze voor de consument vereenvoudigen. Bij ELEPHANT doen wij veel meer dan huishoudartikelen produceren. Wij bieden duurzame, doeltreffende en vernieuwende oplossingen, die het dagelijkse leven gemakkelijker maken met respect voor het milieu.
Meer informatie over het product-aanbod van ELEPHANT:
www.elephant-maison.com
Jean-Marc Caluwaerts, directeur van LBD Belux:
- jm.caluwaerts@lbdbelux.com
- 0495/55.43.30