Christophe Sancy
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Christophe Sancy
De torenhoge energiefacturen zetten supermarkten en andere retailers aan om maatregelen te nemen. Vanaf 1 oktober zullen winkeliers één uur na sluitingsuur lichtreclame, etalageverlichting en verlichting op parkings doven. Tegelijk beperken ze de temperatuur tot 19°C. Bij Colruyt wordt het licht in de gangpaden daarbovenop gedimd.
De energiecrisis dreigt een financiële strop te worden voor veel handelaars. Om de kosten binnen perken te houden, nemen ze enkele ingrepen die voor ons land opmerkelijk zijn. De leden van Comeos hebben besloten om de verlichting in winkels en parkings fors in te perken: lichtreclame, etalageverlichting en verlichting op parkings gaat één uur na sluitingsuur uit. Een drastische beslissing, die in de herfst- en wintermaanden zal volgehouden worden. “Het is de bedoeling de winter te overbruggen”, aldus woordvoerder Hans Cardyn. Tegelijk zal de temperatuur in de winkelpanden beperkt blijven tot 19°C en zullen de winkeldeuren waar mogelijk dicht gehouden worden.
De actie “Responsible Commerce” komt er om kosten te besparen, zegt Comeos-voorzitter Dominique Michel. “De thermostaat 1 graad lager zetten geeft een gemiddelde besparing van 7% op het verbruik van de verwarming. Het uitschakelen van de verlichting buiten de openingsuren betekent een besparing die kan oplopen tot 15%.” Het uitschakelen van de verlichting buiten de openingsuren betekent dan weer een bespaing die kan oplopen van 12,5 tot 15%, zegt woordvoerder Hans Cardyn. “Alle leden van Comeos staan achter de maatregelen en zullen ze in de mate van het mogelijke implementeren. In sommige gevallen zullen deuren mogelijk niet toegepast worden omwille van veiligheid. Ook kan het zijn dat niet alle lichten gedoofd worden omwille van praktische redenen maar bedoeling is wel dat we een verschil gaan zien.” Het is niet duidelijk of een lagere temperatuur impact heeft op het winkelgedrag van consumenten.
Retailers nemen ook individueel maatregelen om de energiekosten in bedwang te houden. Colruyt besliste zo eerder al om de lichten in de gangpaden te dimmen en winkeliers te sensibiliseren rond zuinig energieverbruik. Alle retailers benadrukken dat ze al langer bezig zijn met het beperken van hun energieverbruik in het kader van duurzaamheidsprogramma’s die ze opgezet hebben.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?