iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Europa wil de levensduur van producten verlengen. Het Europese Parlement keurde deze zomer een ingrijpende nieuwe wetgeving goed die moet beletten dat toestellen abnormaal snel verouderen, onverkochte kledij vernietigd wordt, producten te snel bij het afval belanden en nog veel meer. Een regelgeving met grote impact voor producenten en retailers.
Dat de modesector niet bepaald uitblinkt in duurzaamheid is al langer geweten, maar op de achterflap van haar recente boek ‘Kleerkastvasten’ somt journaliste Sarah Vandoorne nog eens enkele weinig opbeurende feiten over de industrie op. “Een derde van de kleren in je kleerkast draag je nooit. Een ander derde draag je zelden. Negen op de tien kleren heb je een jaar lang niet aangeraakt. Je gooit meer kleren weg dan eender welke andere Europese consument en toch blijf je nieuwe kleren kopen. Merken introduceren gemiddeld om de zes weken – soms zelfs elke dag! – een nieuwe collectie.” Nog meer cijfers: volgens de Ellen MacArthur Foundation wordt elke seconde een vuilniswagen vol textiel vernietigd en wordt minder dan 1% van alle kleding opnieuw gebruikt. Nog een cijfer – het laatste: in de Europese Unie gooien consumenten jaarlijks 5 miljoen ton kledij weg, zo’n 11 kilogram per persoon, schat de Europese Commissie. Mocht u er nog aan twijfelen: hoe we omgaan met onze kledij heeft een verwoestend effect op de planeet.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?