- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Europa wil zijn inwoners gezonder laten consumeren en heeft daarom een plan om advertenties en marketing online voor alcoholische dranken te verminderen. Tegelijk wil het tegen 2023 op etiketten van alcoholproducten ingrediënten, calorieën en een gezondheidswaarschuwing plaatsen. Ook reclame voor tabak wordt verder aangepakt.
Gezondheid staat bovenaan de lijst met prioriteiten voor de Europese commissie. In een plan om kanker te verslaan dat morgen voorgesteld wordt, staan enkele voorstellen die mogelijk een grote impact zullen hebben op retailers en merken. Zo moet er minder online marketing en advertenties komen voor alcohol. Die online boodschappen bereiken vooral jongeren. Tegen 2023 komt er ook een voorstel om op alcoholische producten de ingrediënten, calorieën en een gezondheidswaarschuwing te plaatsen.
Er komen daarnaast onaantrekkelijke en neutrale verpakkingen voor rookwaren in de hele EU en komt er ook een strengere aanpak van reclame voor sigaretten op sociale media en het internet. Er komt daarnaast een volledig verbod op de verkoop van tabak met smaken. Een ander voorstel wil fruit, melk en groenten ter beschikking stellen in alle scholen. Mogelijk komt er ook een nieuw voorstel om softdrinks en suikerhoudende dranken fiscaal onaantrekkelijk te maken, meldt De Standaard. Bij haar aantreden had Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, belooft dat Europa de leiding zou nemen in de strijd tegen kanker. Om die reden wil het overmatig alcoholverbruik en tabakconsumptie tegengaan.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?