Welk effect hebben Corona en de inflatie op de verscategorie? Wat zijn de 5G’s van ons koopgedrag? Is Belgisch beter voor het milieu? En de downtrading van 2022… Het verscongres brengt deskundigen uit de sector samen om te discussiëren en debatteren over de toekomst van onze voeding. Een aantal experts uit de sector kwamen hun nieuwste inzichten toelichten op het Verscongres. 

Gil Dumarey, CEO van Upfresh, de voormalige Fermette Food Group, zegt: “the food system is broken. But we can fix it.” Een eerste zaak die we allemaal voorbij zien komen, is de inflatie. Na de coronapandemie en de oorlog in Oekraïne is het gokken wat de derde golf met zich zal meebrengen. 7,6% van de kosten wordt geabsorbeerd door de producenten en het einde van de inflatie is nog niet in zicht... De voedingsprijzen schieten de lucht in, we kunnen ons maar beter voorbereiden. Om te beginnen door te kijken naar het grotere plaatje: het klimaat. Het eten op ons bord is voor 26% verantwoordelijk voor de CO2 uitstoot wereldwijd. De helft van het bewoonbare land wordt bezet door de veestapel. Als we zien wat deze veestapel ons oplevert aan eiwitten, moeten we ons toch vragen beginnen stellen en meer aandacht besteden aan bijvoorbeeld de eiwitshift. Vandaag de dag zijn er nog steeds slagers en detailhandelaars die geen vegetarisch aanbod hebben en hun klanten op deze manier letterlijk naar de retail duwen (waar als maar vaker het shop-in-shop concept wordt toegepast). Als versplatform speelt Upfresh een belangrijke rol in onze eetgewoonten. Met hun platform willen ze slagers overhalen om ook flexitariërs tegemoet te komen.

Filip Fontaine, CEO VLAM, stelt de vraag: “Hoe kunnen we in het hoofd van de consument kijken?” We doen namelijk niet altijd wat we zeggen. Hiervoor maakt hij gebruik van de 5G’s van het koopgedrag.

  • GENIETEN: De meeste consumenten zijn niet bereid om een voedingscategorie uit te sluiten. Maar 2-3% van de bevolking is vegetariër, voornamelijk millennials. Daarnaast eet 80% van de Vlamingen graag Belgische gerechten en dit meerdere keren per week.
  • GEMAK: We koken minder vaak en minder lang. We zien een stijging binnen e-commerce, one-stop shopping, delivery (zowel maaltijdboxen als boodschappen) en verse kant-en-klare maaltijden.
  • GOEDKOOP: 75% gaat akkoord met de stelling: “Ik vind prijs belangrijk bij de aankoop van verse voeding, maar niet ten koste van een mindere kwaliteit.” Maar dit gaat niet ten koste van de producent of de landbouwer: 70% van de consumenten is bereid een hogere prijs te betalen als hij weet dat de landbouwers daarvoor een eerlijke vergoeding krijgen.
  • GEZOND: We eten minder dan de helft van de aanbevolen hoeveelheid groenten en fruit en drie keer zoveel vlees als aanbevolen, namelijk 111 g in plaats van 42 g per dag.
  • GEWETEN: Onze maaltijdkeuze wordt bepaald door persoonlijke redenen, het moment en de winkel zelf. Maar ook verpakking, ecologische en lokale productie, eerlijke verloning en gezondheid hebben een impact op de keuze van verse producten. De consument zoekt naar een oplossing die voldoet aan één of meerdere G’s. Het belang van de verschillende G’s hangt af van persoon tot persoon en de uiteindelijke keuze wordt ook nog beïnvloed door andere factoren (planning, budget, gelegenheid, inspiratie…). 

 Belgische kwaliteit mag duurder zijn.

Filip Fontaine
VLAM

Koen Piessens, managing director sales, kwam uitleggen wat vers betekent bij een discounter zoals Aldi. Aldi investeerde sterk in hun versafdeling. Zo kan je in hun nieuwste concept nu ook een versmarkt terugvinden, wat een hele nieuwe inrichting met zich meebrengt. Ze breidden hun fruit en groenten assortiment uit en ze verkopen sinds 2020 vers vlees in de winkel, niet meer enkel bij Renmans. Wist u dat 90% van het vlees een Belgische oorsprong heeft? Daarnaast gaven ze hun vleesproducten een ATC (Aldi Transparency Code). Deze QR-code biedt het antwoord op de vraag naar meer informatie over de herkomst en de kwaliteit van de producten. Vanaf 2023 zullen 100 winkels een nieuwe winkelinrichting hebben gekregen waar ze ‘vers voorop’ toepassen, letterlijk. De versmarkt wordt (ipv de koffierayon) naar voren in de winkel gebracht.

Frédérique Henderickx, directeur Normec QA België, gaf aan dat in er in Europa elke minuut 44 mensen een voedselinfectie of voedselvergiftiging oplopen. In 2021 werden er door FAVV/AFSCA 500 waarschuwingen of terugroepacties gehouden. Het vertrouwen en de reputatie komen snel in gevaar bij een crisis in verband met voedselveiligheid. Sommige bedrijven handelen beter dan anderen in zo’n gevallen. De juiste manier waarop je communiceert over voedselveiligheid blijft van belang. De communicatie zou een voortdurend proces moeten zijn door interactieve trainingen en metingen van de juiste KPI’s. Beter een beetje meer meten, dan te eindigen in een catastrofe. 

Dylan Naoki Le Rest, analytical consultant bij Nielsen IQ toont hoe de versmarkt in cijfers eruitziet. 42% van de consumenten geeft aan dat de versrayon de keuze van de winkel bepaalt, dit is een stijging van 10% tov vorig jaar. De verse voeding is ondertussen verantwoordelijk voor 50% van alle fmcg. Terwijl het aandeel van de verse voeding lichtjes stijgt, zien we het aandeel afnemen bij non-food. We zien ook een verandering in het eetpatroon van de consument: 46% heeft alreeds hun vleesconsumptie gereduceerd en 30% probeert regelmatiger plantaardig te eten. Er is ook een internationale trend te zien, de traditionele groenten en fruit dalen in verkoop met 5,7% door de inflatie. Terwijl de ready-to-eat meals blijven stijgen. Het fysieke en mentale welzijn blijven voor de consument de twee belangrijkste prioriteiten. Gemak, genot en on-the-go zijn de grootste opportuniteiten om te innoveren.

Sabine De veilder, chief marketing officer, houdt zich vooral bezig met de waardeketen en hoe ze die bij Arvesta kunnen vergroten door innovatieve landbouwoplossingen in de landbouw te brengen. Met een duurzame visie voor de toekomst leveren ze een actieve bijdrage aan de voeding op het bord van de consument. De landbouw is de eerste onmisbare schakel in het voedingsaanbod van morgen. Hoe dragen ze hieraan bij? Door duurzaam vlees en zuivel te produceren met Euroclim (veevoer dat de CO2 en methaanuitstoot tot 30% vermindert). Maar ook door Taintstop, een voedingsalternatief voor biggencastratie dat de stankveroorzakende verbindingen in varkensvlees aanzienlijk vermindert, en ten slotte door Better Chicken Commitment (traaggroeiende kippen).

“Als je echt belang hecht aan een veilige en gezonde voedselketen - met oog voor het milieu - kan je beter Belgisch eten”. De import uit het buitenland zorgt voor een veelvoud aan broeikasgassen en er is minder controle is op schadelijke stoffen.

Er zit kwaliteit achter een Belgisch label.

Sabine De veilder
ARVESTA

Jan De Boeck, research consultant bij GfK, verklaart de evoluties van verse producten in tijden van corona en inflatie. Zo zijn de verse producten in het algemeen gegroeid sinds 2019 (14,4%), maar de consument winkelde wel minder frequent (-5,6%). Jongere singles en gezinnen met kinderen reageerden het sterkst op de crisis en gingen erna ook veel sneller buitenshuis eten. De gepensioneerden gaven aan het einde van de crisis meer uit dan ervoor. Vlees en aardappelen staan onder druk, ze groeien minder snel op lange termijn dan de vegetarische of plantaardige categorieën. Mede ondanks de vele vervangers van vlees en quinoa..

In het tweede jaar van Corona stijgen de e-commerce en hard discounts sterk. Die laatste legden een enorme focus op de verscategorie zoals we eerder zagen bij Aldi. Het marktaandeel in vers bij de hard discounters steeg van 15,6% (2017) naar 18,8% (2022). Op vlak van vers in e-commerce is de consument nog terughoudend omwille van de kwaliteitscontrole, de houdbaarheidsdatum en de hoeveelheid die ze zelf kunnen nakijken in de fysieke winkel.

Door de inflatie zorgt ervoor dat de consument minder koopt en bijgevolg overschakelt op goedkopere producten. De volgende maanden zal deze downtrading alleen maar sterker worden. De dalende omzet van verse producten en de inflatie hebben geen verband met elkaar. Er is wel een correlatie tussen enerzijds de inflatie, de koopkracht en de consumptieprijzen en anderzijds de kwaliteit van de gekochte producten (GfK). Er is een neerwaartse trend sinds het begin van 2022: consumenten kopen goedkopere producten.