- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Meer dan 60% van de Belgische bierproductie, zo’n 11,7 miljoen hectoliter, werd in 2012 uitgevoerd. Dat zegt de Federatie van Belgische Brouwers De export steeg met 5,4% ten opzichte van 2011 en met meer dan 70% ten opzichte van tien jaar geleden.
De afnemende binnenlandse bierconsumptie moedigt de brouwers aan om te exporteren. De reputatie van het Belgisch bier, dat staat voor verscheidenheid en kwaliteit, verklaart dan weer de populariteit ervan in het buitenland. Daarom zetten de brouwers steeds meer in op internationale markten, zegt Sven Gatz van de Federatie van Belgische Brouwers. In 2012 waren de vijf belangrijkste exportlanden Frankrijk, Nederland, Duitsland, de Verenigde Staten en Italië. De markt met de grootste groei was echter Japan (+50% in volume). “Vorig jaar bezocht ik het Belgian Beer Weekend in Tokio en daar viel me op dat onze bieren er enorm in trek zijn. Belgisch bier is er trendy en verfijnd en maakt er deel uit van het ontdekken van de Belgische cultuur in haar totaliteit”, zegt Gatz.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?