- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Afgelopen jaar werden er in ons land 10,4% meer producten met het Fairtrade label verkocht. Dit goede nieuws wordt echter overschaduwd door de hevige prijzendruk in de food retail. Fairtrade Belgium (ex-Max Havelaar) waarschuwt voor “een dodelijke prijzenspiraal” waarbij alle partijen in de voedselketen de zwarte piet naar elkaar doorschuiven en stelt een actieplan voor.
+10,4%Voor het 25ste jaar op rij stijgt de verkoop van de groenblauw-gelabelde producten van Fairtrade Belgium. In 2014 werd een ‘dubble digit’ groei van 10,4% opgetekend. “Dit is een sterke prestatie in een neerwaartse markt (-0,8% omzet in retail) die onder grote druk staat”, benadrukt Fairtrade Belgium. De sterkste Fairtrade groeiers zijn de bananen (+18,4%), koffie (+8,5%) en chocolade (+16,8%). Maar dit mooie resultaat volstaat niet, klinkt het. “Vooral de boer, zowel hier bij ons als in het Zuiden, krijgt in de huidige prijs gedreven markt nauwelijks ademruimte om te overleven. Alleen een substantiële schaalvergroting van producten die verkocht worden tegen een prijs die voor alle schakels van de keten leefbaar is zal soelaas brengen,” aldus Lily Deforce, directeur Fairtrade Belgium.
10 stappenplanUit een eerdere studie van Fairtrade Belgium bleek al dat de consument wel duurzaam wil kopen, maar zich uiteindelijk toch vaker door de prijs laat leiden. Daarom wil de organisatie Fairtrade producten aantrekkelijker maken met een actieplan dat bestaat uit 10 stappen: 1) Samen waarde creëeren, 2) Toewerken naar volledige transparantie, 3) Duurzaam aankoopbeleid, 4) Koopgedrag beïnvloeden door producten prominentere plaatsen te geven, 5) Verduurzamen huismerken, 6) Pre-competitief overleg en afspraken, 7) Afdwingbaarheid van de gedragscode goede handelspraktijken, 8) Samen met de overheid een level playing field uitwerken, 9) Grotere volumes en 10) De consument beter informeren.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?