iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
De Turkse flitsbezorger Getir kondigt aan dat het zich terugtrekt uit de Amerikaanse, Britse, Duitse en Nederlandse markt, om zich uitsluitend te richten op de binnenlandse markt.
"Getir heeft aangekondigd dat het Europa en de Verenigde Staten, waar het 7% van zijn omzet genereert, verlaat om zich te concentreren op Turkije", kondigde het snelle handelsbedrijf maandag aan. Deze beslissing illustreert eens te meer de moeilijkheden van een sector die een ware hausse kende in de nasleep van de Covid-crisis. Op dat moment voerden een aantal spelers (Getir, Gorillas, Flink, Gopuff...) een felle strijd met agressieve promoties en beloften van 10-minuten levering van alledaagse consumptiegoederen... Voordat de vertraging van de activiteiten geleidelijk leidde tot een consolidatiefase, waarbij Getir in 2022 zijn Duitse rivaal Gorillas opslokte. Dit was echter niet genoeg om alle problemen op te lossen van een bedrijfsmodel dat van meet af aan twijfels had opgeroepen over zijn vermogen om winstgevend te zijn. Afgelopen zomer werd het Turkse platform gedwongen om een grote herstructurering door te voeren, waarbij 2.500 banen in vijf landen verloren gingen. Eerder deze maand kondigde Flink, een van de laatste koeriersdiensten in Frankrijk, al het einde van zijn activiteiten aan.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?