- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Foodmaker, de specialist in verse en gezonde maaltijden, is de winnaar van de Mercuriusprijs en wordt zo uitgeroepen tot ‘winkelconcept van het jaar’. De jury ging dit jaar speciaal op zoek naar een concept dat innovatief omging met de coronacrisis.
Foodmaker maakt sinds 2004 met zijn 14 restaurants in België en Europa voor ultraverse maaltijden, met ingrediënten die zoveel mogelijk van zijn eigen biovelden komen. Tijdens de eerste lockdown kreeg het bedrijf zoals velen zware klappen, met een omzetverlies van 90%. Maar in amper twee weken wist Foodmaker zich aan de nieuwe situatie aan te passen door van een pure offline restaurantketen over te gaan naar een online shop. Ze bieden nu onder meer kant-en-klare maaltijden voor gezinnen, maar ook maaltijdboxen aan. Via hun app sporen ze consumenten aan om gezonder te eten en te bewegen.
Naast Foodmaker was de jury ook onder de indruk van Decathlon, gestrand op de tweede plaats, dat zich in moeilijke tijden heel snel wist aan te passen. De ketens gingen partnerships met foodretailers, zodat ze hun producten ook daar konden verkopen. Hun medewerkers gingen ook werken in voedingswinkels. Decatlon ging ook naar markten met zijn Decamobiel. Op de derde plaats komt Colora, dat switchte naar bestellingen met thuisleveringen en advies van coaches via chat, mobiel of app. Winkelpersoneel werd ingeschakeld om de bestellingen op tijd klaar te hebben.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?