- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Terwijl het paardenvleesschandaal blijft uitdeinen, heeft François Hollande gezegd dat hij de verplichte vermelding van de oorsprong van vlees in bereide maaltijden eist. Dat deed de Franse president tijdens zijn bezoek aan het Landbouwsalon.
Vandaag moeten de fabrikanten volgens de Europese regelgeving enkel het type vlees dat in hun bereidingen zit vermelden. Het aangeven van het land van herkomst van het vlees is niet verplicht.
Klein probleem voor Hollande: Frankrijk kan niet alleen of op zichzelf de voedselfabrikanten verplichten hun etiketten aan te passen. Enkel een verandering in de Europese wetgeving zou dat kunnen. Op de koop toe lijkt de Europese Commissie niet van plan in die richting te gaan.
Hoewel er al een consensus bereikt is tussen Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, blijft er veel tegenstand. Een vastbesloten François Hollande wijst er daarom op dat de inspanning om alle Europese landen te overtuigen enkele maanden kan duren.
De regels voor voeding en gezondheid zijn vaak erg ingewikkeld en moeilijk te ontcijferen en te begrijpen omdat ze zo talrijk en complex zijn. Daarom biedt The Retail Society, in samenwerking met advocatenkantoor Loyens & Loeff, u op 21 maart met “How to communicate on the nutritional and health benefits of your products” een unieke juridische opleiding aan over het onderwerp. Schrijf u direct in!
U vindt een volledig gedetailleerd dossier over het paardenvleesschandaal in de volgende editie van Gondola Magazine. Bent u nog niet geabonneerd? Klik dan hier!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?