Milcobel
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Milcobel
Zuivelfabrikanten FrieslandCampina en Milcobel willen met elkaar fuseren, kondigen de twee bedrijven aan. De nieuwe onderneming zal goed zijn voor een omzet van meer dan 14 miljard euro.
FrieslandCampina en Milcobel hebben vandaag het voornemen voor een fusie aangekondigd. De besturen van de coöperaties en de directies van de ondernemingen hebben een overeenkomst op hoofdlijnen ondertekend. In de eerste helft van 2025 moet een fusievoorstel aan de leden van FrieslandCampina en de aandeelhouders van Milcobel voorgelegd worden. Daarna zal de fusieovereenkomst gepresenteerd worden aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Milcobel en de ledenraad van FrieslandCampina. De fusie vereist ook nog goedkeuring van de mededingingsautoriteiten.
Op basis van de gecombineerde jaarcijfers van FrieslandCampina en Milcobel over 2023, exclusief Milcobel’s Ysco-business, die verkocht wordt, zal de nieuwe organisatie een pro forma omzet hebben van meer dan 14 miljard euro. Ze zal actief zijn in 30 landen, wereldwijd bijna 22.000 medewerkers tellen en een totaalvolume van ongeveer 10 miljard kilogram ledenmelk verwerken en bijna 11.000 leden-melkbedrijven tellen, in handen van zo’n 16.000 leden-melkveehouers in Nederland, België, Duitsland en Noord-Frankrijk. De aankondiging komt er na twee moeilijke jaren in de zuivelsector. FrieslandCampina kondigde eerder dit jaar aan dat er in 2024 en 2025 1.800 jobs zouden verdwijnen. Ook Milcobel schrapt banen, maakte het in april bekend. Het bedrijf sprak toen over een “bijzonder moeilijk jaar” voor de zuivelsector, te wijten aan hogere kosten, geopolitieke onzekerheid en strengere regelgeving. Het is niet bekend onder welke naam de nieuwe zuivelonderneming zal opereren.
Pierre-Alexandre Billiet, CEO van Gondola, verwijst naar onder meer veranderde consumptiegewoonten - met onder meer de groeiende populariteit van plantaardige alternatieven - om de terugval in de zuivelsector te verklaren. "Maar er is ook een crisis aan aanbodzijde. Er zijn steeds minder boeren voor wie het rendabel is om melk te produceren. Dat zorgt ervoor dat er op termijn minder melk zal geproduceerd worden, waardoor ook de prijzen zullen stijgen. Dat is nog niet voor volgend jaar, maar het zal wel voelbaar zijn vanaf eind 2026. Het sluit aan bij een evolutie die je in de hele voedingssector ziet: een schaarste van kwalitatieve producten en een overaanbod aan laagwaardige producten."
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?