- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
De recente GfK cijfers die de omzet in de "Big 4" van DIY meet, geven na de slechte zomermaanden nu ook dramatische cijfers weer voor de herfst.
September was nog een redelijke maand met -0,1% maar oktober kan zich momenteel tot "slechtste maand van 2017" kronen met meer dan 5% verlies. Het brengt de totale omzet voor 2017 op een -0% (-0,6% like for like) wat dus absoluut tegen de verwachtingen is.
Onze analyse: De stijging van het consumentenvertrouwen, dat momenteel op het hoogste niveau sinds 16 jaar staat, reflecteert zich dus niet in de omzetten in de doe-het-zelf branche. Het online gebeuren in deze sector is ook nog niet van die aard dat het als een verklaring voor een verschuiving van omzetten kan dienen; tenzij bij de retailers zelf, waar de eigen webshop overal sterk groeiende is. De sterke prijspromoties die de laatste maanden weer de kop opsteken, hebben dus enkel tot gevolg dat de omzet algemeen daalt. Wij stellen ons ook de vraag of men wel op de juiste consumenten mikt met de juiste assortimenten en argumenten. Om hier een antwoord op te vinden, voerden Gondola Homing Experience en The Retail Academy recent een grootse consumentenstudie uit. De resultaten hiervan zijn binnenkort beschikbaar.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?