De Belgische dochteronderneming van de Franse groep Altavia, Altavia-ACT*, die communicatiecampagnes voor de retail beheert, had al eerder haar deskundige visie op packaging en digital marketing gegeven. Nu geeft ze meer uitleg over haar nieuwe positionering. Een gesprek met Sophie De Plecker (creative director) en Farida Lammari (client service director).
Wat is er zo bijzonder aan uw positionering? Wat maakt jullie anders dan andere agentschappen?
Farida Lammari: We kunnen zeggen dat we in de eerste plaats een creatief agentschap zijn dat gespecialiseerd is in marketing en retailcommunicatie. Een eigenschap die altijd deel heeft uitgemaakt van ons DNA. Daar zijn we trots op, zowel aan de kant van Altavia, dat oorspronkelijk een agentschap was dat retailmateriaal produceerde (winkelmateriaal, folders, enz.), als aan de kant van Act*, dat altijd al retailcommunicatie als roeping heeft gehad. Vandaag investeren merken meer dan ooit in de verkoop. De creatie zit meer en meer in het product zelf en de manier waarop het product verkocht wordt.
Sophie De Plecker: Wij zijn een creatief agentschap en dat willen we benadrukken, want creatie, goede ideeën en innovaties vind je overal. Van het product en de verpakking tot de manier waarop het wordt gepromoot en waarop het wordt verkocht. Daarom bieden wij vandaag wat wij "end-to-end marketing" noemen en dat verschillende gebieden omvat: de communicatie en de branding, de verpakking en het verkooppunt, waarvoor wij alle productie doen, digitaal en offline.
Vandaag is dit goed voor 7 afdelingen (met in totaal 70 mensen) en een heleboel kennis/disciplines die intern worden behandeld. Deze teams en disciplines evolueren voortdurend, omdat we niets willen missen op vlak van nieuwe technologieën en bedrijfsevoluties. Wij willen de belichaming zijn van een agentschapsmodel dat werkt in projectmodus, vertrekkende vanuit een start-up mentaliteit, namelijk agile zijn om zoveel mogelijk te evolueren in het kielzog van wat Anne-Catherine Trinon (CEO) al had geïnstalleerd.
Hoe zorg je ervoor dat je visie bijval krijgt en dat je je onderscheidt?
Farida Lammari: Door te vertrekken van het idee ‘by people, for people’. We leven in een steeds onzekerdere wereld die voortdurend verandert en steeds sneller gaat: snelle innovaties en marketingevoluties, het groot aantal touchpoints in het aankoopproces, terwijl vroeger alles meer "primair" en eenvoudig was. Het doelpubliek is tegenwoordig moeilijker te pakken te krijgen. De complexiteit is ook te wijten aan de klimaatverandering en de repercussies daarvan, alsook aan de instabiliteit die samenhangt met fenomenen zoals corona, die de systemen kwetsbaarder maken.
Sophie De Plecker: Dit alles dwingt ons om ons te heroriënteren en te focussen op het essentiële: mensen. Zij liggen aan de bron van onze huidige uitdagingen, maar ook aan de basis van elke mogelijke verandering. Wij kunnen hun macht niet langer ontkennen, noch als groep, noch individueel. Maar mensen zijn moe. Alles lijkt ingewikkeld voor hen. Ze zoeken waarden en betekenis. De wereld is te complex. Het is nu de eenvoud die mensen aantrekt, rust brengt en opbouwt. In die zin moeten merken en retailers sterke emotionele banden (her)creëren om mensen aan te trekken, het verschil te maken en te groeien. Deze emotionele banden worden niet langer gecreëerd door een mooi verhaal, maar door concrete acties van merken en retailers. Wij hebben besloten een agentschap van mensen voor mensen te zijn, gedreven door pragmatisme en gezond verstand.
Wij willen zorgen voor een positieve verandering door onze klanten te begeleiden in hun maatschappelijke, verantwoordelijke en duurzame ontwikkeling.
Wij hebben als doel om het leven van mensen te vergemakkelijken: dat van onze werknemers, onze klanten en de klanten van onze klanten. Het leven van onze medewerkers wordt vergemakkelijkt door een bewezen participatieve managementaanpak op basis van collectieve intelligentie, die al meer dan 10 jaar wordt toegepast door onze CEO Anne-Catherine Trinon. Het resulteert in een team dat betrokken, medeverantwoordelijk en volledig autonoom is. Ten tweede vereenvoudigen wij het leven van onze klanten door werkmethodes op te zetten die zijn aangepast aan hun behoeften en budgetten. Al naargelang de briefing stellen we een lijst samen met complementaire profielen en vaardigheden om de missie goed uit te voeren. Wij integreren de klant in samenwerkingstools zodat het werk vlotter en transparanter verloopt en waarbij hij een volwaardige speler is, naast ons team. Ten slotte vereenvoudigen wij het leven van shoppers, ofwel de klanten van onze klanten, door hun winkelparcours te vergemakkelijken, te anticiperen op knelpunten in het transactieproces en hen een onvergetelijke ervaring te bieden.
Wat is jullie missie?
Farida Lammari: Onze missie is ambitieus en toegewijd. Wij geloven sterk in de verantwoorde groei van retailers, merken en bedrijven in het algemeen. Wij willen zorgen voor een positieve verandering door onze klanten te begeleiden in hun maatschappelijke, verantwoordelijke en duurzame ontwikkeling. Om dit te bereiken voeren wij onze aanpak door binnen al onze diensten, zodat iedereen deel is van dit project. Wij beschikken al over certificaten voor printmanagement zoals Ecovadis Gold, FSC PEFC, enz. Momenteel leggen wij de laatste hand aan oplossingen rond green printing. Daarnaast is een deel van onze teams bezig met de voltooiing van een opleiding rond circulaire economie, waarbij klanten, drukkers, de transport sector en logistieke centra worden betrokken. Ten slotte zijn wij ook bezig met het verkrijgen van een B-Corp certificaat, dat in 2022 van kracht zou moeten worden.