Facebook Grand Frais
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Facebook Grand Frais
Grand Frais, een Franse winkelketen die het midden houdt tussen een overdekte markt en een supermarket, heeft een bouwaanvraag ingediend voor een hal van duizend vierkante meter in Ans, in de provincie Luik. De Franse keten wil uitbreiden in België.
RTBF kwam maandagmorgen met het nieuws: Grand Frais wil zich vestigen in het Luikse, meer bepaald in Ans, waar de groep een aanvraag ingediend heeft voor de bouw van een hal van duizend vierkante meter, tegenover Decathlon. Er zouden ook aanvragen ingediend zijn op andere locaties in Wallonië, maar momenteel is daarover geen verdere informatie bekend. Volgens de RTBF heeft de toezichthoudende commerciële overheid een positief advies gegeven voor het project. Door zich te vestigen in de rand van steden zou het rechtstreekse concurrentie voor Makro en Cora betekenen. De keten heeft al één winkel in Wallonië, in het uiterste puntje van de provincie Luxemburg.
“Volgens experts is de strategie om zich daar te vestigen voorbijgestreefd, omdat de regionale overheden de nadruk willen leggen op het versterken van centra in steden en gemeenten”, aldus RTBF. Het advies is niet bindend en laat dus nog veel open, maar de komst van Grand Frais naar de regio zou een vijftigtal banen kunnen creëren. De keten, opgericht in 1992, pakt uit met vijf rayons die het toevertrouwt aan onderaannemers: vis, vlees en charcuterie, kaas, fruit en groenten, bakkerij. De kassa’s zijn gemeenschappelijk, de beheerskosten worden gedeeld. In Frankrijk telt de keten 250 winkels, die samen een jaarlijkse omzet van 2,5 miljard euro halen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?