- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Verse pizza, een categorie die tot vorig jaar aan een opmars bezig was, heeft duidelijk te lijden onder de crisis. De waarde van de markt daalde met 1% ondanks een volumestijging met 1,2%, geven cijfers van Nielsen tot eind februari aan. Bij de merken laat zich een stabilisering van de verkoop voelen. Verkenning van de markt.
Aan de vooravond van de gezondheidscrisis ging het verse pizza voor de wind: de categorie was in volle groei. Vandaag valt de groei van de markt terug, met een waardedaling van 1%, ondanks een volumestijging van 1,2% en een prijsstijging van 2,2%, afgaand op cijfers van Nielsen die liepen tot het eind van de maand februari van dit jaar (op jaarbasis). Bij de merken laat zich tegelijk een stabilisering voelen. Valt er in die context een verklaring te vinden voor de tegenvallende resultaten? De categorie, goed voor een marktaandeel van 4,3% bij de verse traiteurafdeling, had eind 2020 al te lijden onder een terugval van 3,3% tegenover 2019. Ongetwijfeld heeft het te maken met de scherpe concurrrentie van diepvriespizza’s, die een duidelijke groei kenden: +6,4% in waarde en +4,5% in volume, en met de toegenomen thuisconsumptie sinds het begin van de crisis en vooral met het terugtrekken van het gamma verse pizza’s van Dr. Oetker eind 2019. De leider in diepvriespizza’s verraste in 2018 met de introductie van een gamma verse pizza’s. Een lancering die een jaar later alweer teruggeroepen werd. Een reden voor die beslissing werd niet gegeven, maar ongetwijfeld bracht de lancering niet het succes dat ervan verwacht werd.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?