MediaMarkt heeft vandaag zijn grootste flagshipstore van Europa geopend in Hamburg. Met vier verdiepingen vol beleving, service en producten hoopt de elektroketen de concurrentie schaakmat te zetten. “In het eerste semester van ons nieuwe fiscale jaar dat start in oktober komt er ook een Belgische flagshipstore.”

Beleving, dat is de rode draad in de nieuwe flagshipstore, ook wel lighthouse-formule genoemd, van MediaMarkt die vandaag zijn deuren opende in de Mönckebergstraße in Hamburg. De nieuwe winkel strekt zich uit over vier verdiepingen, goed voor in totaal 15.000 vierkante meter, en is zo de grootste vestiging van de keten in Europa en meteen ook de tweede flagshipstore voor Duitsland. De winkel opent zijn deuren in het pand van een voormalige Saturn-winkel, waar hij in een recordtijd van 11 maanden werd verbouwd en dat terwijl de klanten nog steeds naar hun geliefde winkel konden komen. Voor het ontwerp deed MediaMarkt beroep op de Italiaanse architect Fabio Novembre. “De winkel is ontworpen naar het voorbeeld van een middeleeuwse marktplaats. Die bestond uit een marktplaats waar het gewone leven zich afspeelde en was omgeven door allemaal winkels. In het midden van de marktplaats had je ook nog vaak plaats voor activiteiten, zoals mensen die er kwamen zingen of dansen. Dat idee hebben we hier ook gecreëerd. Zo heb jij bij ons centraal gelegen de marktplaats waar klanten de producten vinden, advies krijgen van medewerkers, maar zijn er ook extra belevingszones zoals een spelletjeshoek voor kinderen of een van de nieuwste automodellen die is nagebouwd met legoblokken. En rond die marktplaats vinden klanten de verschillende shop-in-shops van onze partners en de services van mediamarkt zelf, zoals onze herstellingsshop Smartbar”, vertelt Karsten Wildberger, CEO van MediaMarktSaturn.

MediaMarkt Hamburg
©

MediaMarkt

47 shop-in-shops

In totaal had Mediamarkt al zo’n 11 lighthouse-formules, onder meer in Nederland, Spanje, Duitsland en Italië. Deze nieuwe vestiging brengt dat aantal op 12. “Al passen we het concept wel altijd aan aan de nieuwste technologieën en learnings”, vervolgt Karsten Wildberger. Remko Rijnders, CEO van MediaMarkt Benelux, vult aan: “Naast het feit dat deze vestiging een pak groter is qua oppervlakte: 15.000m2 in plaats van 5.000 à 6.000m2, zijn er ook meer dan dubbel zoveel shop-in-shops. Normaal zijn er dat zo’n 25, maar hier is dat aantal opgetrokken tot 47!” Onder hen vinden we heel wat bekende partners zoals Apple, Philips, Lego, Dyson, Garmin, JBL, Sony en Samsung. Die twee laatste zijn aanwezig in verschillende productcategorieën en hebben daardoor elk maar liefst 3 shop-in-shops in de nieuwe flagshipstore.

“Het doel van onze flagshipstores is om klanten meer beleving te bieden door samen te werken met onze partners, die hun producten al aanbieden op onze marktplaats (deze service komt later dit jaar naar België, n.v.d.r.) en via onze flagshipstore de kans krijgen om ze ook live te tonen aan klanten via shop-in-shops. In die shop-in-shops kunnen ze klanten niet alleen advies bieden, maar kunnen ze hen ook hun nieuwste technologieën voorstellen. Zo lanceert LG zijn nieuwste tv-model eerst hier in zijn shop-in-shop en dan pas elders, een primeur voor ons”, vertelt Karsten Wildberger. In totaal zijn er zo’n 230.000 producten beschikbaar in de nieuwe flagshipstore, een pak meer dan in een gewone lighthouse-vestiging, waar er dat zo’n 10.000 zijn. Daarbij gaat het over een uitbreiding van het standaardassortiment, maar dus ook enkele exclusieve producten die eigen zijn aan deze winkel.

MediaMarkt Hamburg
©

MediaMarkt

De meeste partnerboetieks zorgen voor het nodige entertainment. Zo kunnen consumenten bij de shop van Mattel bijvoorbeeld foto’s nemen in een levengsgrote barbiedoos of Hot Wheels-wagen, of kunnen ze een workshop volgen bij de koffiewinkel van De'Longhi. Leuk aan deze nieuwe Duitse winkel is dat het ook een ode brengt aan de vorige Saturn-vestiging. Die stond namelijk in het teken van muziek met een extra grote hifi en muziekafdeling. “Die muzikale toets brengen we in de nieuwe store ook naar voren door een samenwerking aan te gaan met enkele opvallende muzikale partners. Zo bieden we in deze winkel bijvoorbeeld een extra groot assortiment van de Vinyl-winkel aan en hebben we zelfs een shop van Music Hall, waar klanten allerlei soorten muziekinstrumenten kunnen ontdekken en muziekworkshops kunnen volgen! Bij de experience-hoek in de marktplaats is er trouwens een piano voorzien waar klanten zelf muziek kunnen spelen”, vervolgt Karsten Wildberger.

Dat MediaMarkt in zijn winkel ook probeert om lokale eigenheden uit de buurt of van de vorige winkel onder de aandacht te brengen, blijkt ook uit een shop-in-shop die is gewijd aan werken van kunststudenten. “We werken samen met de kunsthogeschool van Hamburg, waarbij studenten gedurende een bepaalde periode de tijd krijgen om hun eigen werken voor te stellen in onze winkel. Zo zetten we lokaal talent in de kijker en voegen we een lokale toets toe aan onze winkel”, aldus de topman van MediaMarktSaturn.

Alle shop-in-shops zijn trouwens zo ingericht dat niet alleen klanten die zich in de winkel bevinden in een oogopslag kunnen zien wat er zich in de shops bevindt, maar dat ook klanten buiten zin krijgen om de shops te bezoeken. Bovendien is er in de winkel zelf een groot 3D-scherm voorzien om nog meer beleving te creëren. "Dit scherm zullen we enerzijds gebruiken voor eigen communicatie, maar later ook voor retail media", licht Wildberger toe. 

Meer focus op eigen merken, services en BetterWay-producten

MediaMarkt Hamburg
©

MediaMarkt

Naast de shop-in-shops van partners wijdt MediaMarkt in deze vestiging meer aandacht aan zijn eigen merken. Zo worden de producten van de merken PeaQ, Koenic, Isy en Ok. tentoongesteld in een eigen shop en is er ook een speciale e-mobility shop, naar aanleiding van zijn urban mobility store in Antwerpen. Daarnaast schenkt MediaMarkt meer aandacht aan duurzaamheid door voor het eerst een shop te wijden aan zijn BetterWay-producten. "Hier krijgen klanten meer uitleg over hoe ze duurzamer kunnen leven en brengen we ons refurbished-assortiment meer onder de aandacht", aldus Ana Maria Jaime Salcedo, head of sustainability bij MediaMarktSaturn. Daarnaast is er een toog voorzien voor de Smartbar-service van Mediamarkt (hersteldienst voor laptops en smartphones,n.v.d.r.) en een uitgebreide corner voor algemene herstellingen. “Naast deze stand hebben we trouwens een Nespresso-bar voorzien zodat klanten die moeten wachten kunnen genieten van een kopje koffie”, vervolgt Wildberger. 

Xperion

Hoewel de eerste drie verdiepingen consumenten al weten te overweldigen door hun ruime assortiment en beleving, bevindt de echte eyecatcher zich op de bovenste verdieping. Daar schuilt namelijk een echt game walhalla verspreid over een oppervlakte van 3.500m2. Naast een ruim assortiment aan spelletjes en andere gamingaccessoires, heeft MediaMarkt ervoor gekozen om voor het eerst zijn Xperion-afdeling onder te brengen in een flagshipstore. In een aparte ruimte vinden gamers meer dan 60 computers waar ze naar hartenlust computergames tegen elkaar kunnen spelen. Daarnaast is er in de belevingsruimte in het midden van de verdieping ook plaats om playstationgames te testen en is er een grote aparte ruimte voorzien waar game- en andere events kunnen doorgaan. Alsof dat nog niet genoeg is, zijn er twee glazenruimtes voorzien waar podcasts kunnen worden opgenomen. Aan beleving met andere woorden geen gebrek.

Belgische flagshipstore

De nieuwe Duitse flagshipstore van MediaMarkt is op het gebied van beleving duidelijk een schot in de roos. En het ziet ernaar uit dat het concept in de komende jaren ook nog naar andere markten zal worden uitgerold. Zo bevestigt Remko Rijnders aan Gondola dat er een Belgische flagshipstore zal open in het eerste semester van het nieuwe fiscale jaar van MediaMarkt dat in oktober begint. "Waar dat is, daar kan ik voorlopig nog niks over kwijt. Maar het zal uiteraard op een toplocatie in een grote stad zijn", vertelt hij. "Op internationaal niveau hebben we trouwens grootse plannen met ons lighthouse-concept. Zo willen we tegen 2026 20 flagshipstores hebben, al zal daar niet overal onze Xperion-afdeling bijzitten."