istock - Filmstax
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
istock - Filmstax
Influo, het grootste Vlaamse platform voor influencermarketing, heeft de boeken dicht gedaan. Het bedrijf werkte voor onder meer Veritas, JBC, Colruyt, Zalando, Bel&Bo, Van Haren en Nestlé.
Op 14 mei is het doek gevallen over het Gentse platform voor influencermarketing Influo. Liquiditeitsproblemen lag aan de basis van het faillissement van het bedrijf. Het platform verzorgde influencercampagnes voor allerlei retailers en merken, waarbij bekende figuren op sociale media zoals TikTok en Instagram reclame maken. Influo had een netwerk van influencers die een pitch konden doen voor een bepaalde campagne, waarna Influo en de retailer of merk in kwestie de meest overtuigende aanduidde. Het bedrijf deed op die manier campagnes voor grote internationale spelers als Zalando, Uber en Nestlé, maar ook voor lokale retailers als JBC, Veritas, Colruyt en Bel&Bo. Influo werd in 2015 opgestart door ondernemer Maarten Kesteloot en kon rekenen op enkele durfkapitalisten die lange tijd geld in het bedrijf pompten. Ook de Vlaamse overheid investeerde, via een lening van de Vlaamse Investeringsmaatschappij PMV, die zich ook niet verder bereid toonde om zich verder te engageren voor het verlieslatende platform. Volgens een persbericht van vorig jaar was het platform goed voor 3.000 campagnes en 1 miljoen euro mediabudget. Volgens beroepsverenigingen Feweb en ACC is de influencermarkt ondanks het faillissement van Influo “structureel gezond en in volle ontwikkeling”. “De afgelopen jaren groeide de sector met de opkomst van nieuwe platformen, gespecialiseerde agencies en een stijgend aantal influencers en content creators.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?