- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De heropening van de winkels van Ikea in Nederland zorgt voor grote drukte. Bij de meeste vestigingen stonden er voor de opening om 10 uur al mensen voor de deur te wachten. Een voorproefje van wat er bij ons te gebeuren staat?
Ikea moest geen reclame voor de heropening: ook zonder stonden lang voor het openingsuur al lange wachtrijen bij de Ikea-winkels in Amersfoort (Utrecht), Barendrecht (Zuid-Holland), Heerlen (Limburg) en Haarlem (Noord-Holland).De situatie is onder controle, zegt een woordvoerster. “Rond de openingstijd waren er wat rijen, maar die zijn inmiddels bij de meeste winkels nagenoeg weg. Klanten houden zich goed aan de 1,5 meter afstand en andere geldende maatregelen.”
Ikea hanteert behoorlijk wat regels om klanten toe te laten veilig te winkelen. Auto’s waar méér dan twee personen - baby’s tellen niet mee - inzitten, worden niet toegelaten. Daar wordt al op de weg op toegezien. Ook wordt gewerkt met een maximum aantal klanten per winkel: één klant per dertig vierkante meter is de regel.
De bekende gele Ikea-tassen zijn niet beschikbaar. Er liggen overal vloerstickers en om de haverklap wordt de anderhalve meter via luidsprekers in herinnering gebracht. De restaurants blijven nog dicht. Ikea roept klanten ook op om contactloos te betalen, met pinpas, creditcard of mobiele telefoon. Bij de kassa’s en de klantenservice zijn verder schermen van plexiglas geplaatst.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?