- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Hema ziet potentie om zijn aantal winkels in vier jaar tijd te verdubbelen. Tegen volgend jaar komt er ook een nieuw concept. “De aanwezigheid in supermarkten Franprix en Casino met een eigen corner was goed voor de merkbekendheid, maar ging ten koste van eigen winkels.”
Hema zette de voorbije twee jaar het mes in zijn buitenlandse aanwezigheid. Het sloot achtereenvolgens zijn Britse en Spaanse winkels en een deel van zijn Franse. Ook de corners van Hema in de supermarkten Casino werden stopgezet, hoewel ze een succes waren, zegt countrymanager Stéphane Frenkel aan het Franse Républik Retail. “De aanwezigheid in supermarkten Franprix en Casino met een eigen corner was goed voor de merkbekendheid, maar ging ten koste van eigen winkels.” Vandaag telt Hmea bij onze zuiderburen nog 68 winkels, waarvan 40% in de Parijse regio. Dat totale aantal kan mogelijk op een termijn van vier jaar verdubbelen, aldus Frenkel. Het wil dat in eigen beheer doen en dus niet via franchising. “De markt is vragende partij voor franchising, maar het moederhuis in Nederland wil de nadruk leggen op de ontwikkeling van eigen winkels. Misschien is er nog sprake van franchising, maar dat is pas voor later.” Frenkel kondigt aan dat er het nieuwe concept dat in Nederland ontwikkeld werd in 2023 ook in Frankrijk uitgerold wordt.
Nota: dit artikel werd geüpdatet, nadat de boodschap in het interview met Républik Retail niet helemaal juist bleek te zijn.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?