Gondola Academy Hendrik Colpaert: “Voor onze ijsjes zetten wij in op merkambassadeurs”

Hendrik Colpaert
Breaking news
Hendrik Colpaert
Hendrik Colpaert, managing director bij IJsboerke, is spreker op het Shopper & Trade marketing congres. Daar zal hij een uiteenzetting doen over de merkambassadeurs van het ijsjesmerk. “Het unieke aan onze aanpak is het feit dat onze ambassadeurs geen bekende gezichten zijn, meer net gewone shoppers uit verschillende categorieën en leeftijden”, aldus Colpaert.
In een notendop: inspireren en geïnspireerd worden. Ik kijk vooral uit naar de vele concrete praktijkcases en wat ik daaruit kan leren over hoe je shoppers aan het kopen kan krijgen. Het leuke aan dat soort cases is dat ze duidelijk maken hoe je die inzichten naar de praktijk kan omzetten. Dus geen saaie theorie, maar interessante voorbeelden uit de praktijk. Iedereen kan dan zelf de reflectie maken, wat hij of zij kan meenemen en toepassen. Kortom, ik kijk uit naar de praktijkcases omdat die veel prikkelender zijn dan pure theorie.
Ik ga een case uit de doeken doen. Namelijk over hoe we er voor onze bekende ‘Frisko’ in geslaagd zijn groei te realiseren middels eigen merkambassadeurs, heel herkenbare mensen zoals u en ik. Zoals vroeger de IJsboerke-verdeler tweewekelijks bij iedereen aan de deur kwam, zo zijn wij ook zelf naar de mensen toe gegaan, waar ze zich ook bevonden. We hebben dus niet ingezet op grote media- of influencercampagnes, maar wel op de authentieke connectie tussen IJsboerke en de consument.
Die connectie heeft gezorgd dat er geconverteerd en hopelijk ook geconverseerd werd in de vorm van positieve mond-tot-mondreclame. De eigen merkambassadeurs hebben we dan gebruikt in de communicatie.
Als ik specifiek naar IJsboerke kijk, ben ik heel positief gestemd. We groeien sneller dan de gemiddelde groei op de markt voor ijsconsumptie. Op basis van onze lopende plannen ben ik ervan overtuigd dat we ook in de toekomst sneller zullen blijven groeien dan de markt. Ik heb er dus het volste vertrouwen in dat we een goede basis hebben om op verder te bouwen.
Zonder twijfel het veranderende gedrag van de shopper. Daar zit bovendien een bepaalde dualiteit in. Zo zie je dat de customer journey steeds vroeger begint, dat maakt het verhaal complexer. Wanneer bestaat nu net de behoefte aan een bepaald product? Soms is dat al heel vroeg in het proces.
Het is ook opvallende dat de invloed van de massamedia afneemt, terwijl de sociale media zeer snel blijven veranderen en ontwikkelen. Dat maakt het moeilijk voor bedrijven om bij te blijven. Toch zit hier net een dualiteit in, want we zien dat shoppers vaak nog op de winkelvloer zelf beslissen. Het contact met de winkel en het winkelschap blijven dus vaak toch nog doorslaggevend.
We kunnen die waarborgen door verder te werken aan de groei van onze merkambassadeurs. Dat zullen we enerzijds doen door onze bestaande ambassadeurs voldoende aandacht te blijven geven. En door anderzijds nieuwe ambassadeurs aan te trekken en daarin te blijven groeien. Daartoe moeten we ons merk relevant blijven houden voor hen. We moeten daarom goed weten wat er bij onze ambassadeurs leeft en daarop inspelen. Natuurlijk doen we nog kwantitatief en kwalitatief marktonderzoek, maar we leren ook veel bij uit de contacten met onze ambassadeurs.
Thomas Laureys
Wat betekent groei voor jouw merk? Ontdek het op 27 maart en laat je inspireren door experts die het verschil maken!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?