iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Terwijl de Belgische regering eind deze week samen zit om een btw-verhoging door te voeren op zo goed als alle voedingsproducten, pleit Comeos voor een belastingsstop voor de handel in België. Op die manier wil de organisatie een einde maken aan de “onhoudbare” situatie.
Vanaf volgende maand worden honderden voedingsproducten in Frankrijk goedkoper na afspraken tussen de Franse minister van Economie en 75 grote industriële voedingsproducenten. En dat terwijl de Belgische regering eind deze week juist samen zit om het btw-tarief op alle voedingsproducten, behalve groenten en fruit, te verhogen van 6 naar 9%. Dit zorgt ervoor dat 85% van de producten in de winkelkar duurder zullen worden. Een situatie die handelsfederatie Comeos betreurt. Daarom roept de organisatie aan de vooravond van deze onderhandelingen op tot een belastingsstop voor de handel in België. “Deze situatie is onhoudbaar. Het verschil tussen de prijzen van een Belgische en een Franse winkelkar is vandaag al zeer zichtbaar. Een btw-verhoging doorvoeren van 6 naar 9%, terwijl onze buurlanden vooral inzetten op het drukken van prijzen, zal dat verschil alleen maar vergroten. Het is alsof onze regering de Belgen oproept om over de grens te winkelen”, reageert Dominique Michel, CEO van Comeos, die verwijst naar de lasagne aan taxen en belastingen in België die blijft toenemen. Door deze situatie zullen de grensaankopen blijven toenemen, waarschuwt Comeos, dat beweert dat 1 op de 8 Belgen maandelijks de grens oversteken om hun inkopen te doen. “Dit cijfer was de afgelopen 5 jaar nog nooit zo hoog”, vervolgt Michel. Comeos sluit af met een oproep aan internationale voedingsproducenten om de inspanningen die ze voor Frankrijk leveren, ook toe te passen in België.
Wilt u weten hoe retailers het doen in deze moeilijke tijden: wat hun marktaandelen zijn, hoe hun winkelbestand eruit ziet, hoeveel werknemers ze hebben ... ? Schrijf u dan zeker in voor de infosessie over de Retail Scan-poster van Gondola Academy op 21 juni.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?