De categorie van het aperitief (van verse producten) verkeert in een Olympische vorm. Je zou het kunnen uitleggen door de terugkeer naar grotere bubbels en door de gunstige weersomstandigheden, maar het aperitiefsegment heeft doorheen het hele voorbije jaar geschitterd.

Tussen eind april 2020 en eind april 2021 profiteerde de categorie van een groei in waarde in dubbele cijfers: +15,65%, volgens gegevens van Nielsen. Dat succes verklaart zich door het aspect convenience en door de ontwikkeling van buurtformaten, maar ook doordat de categorie, waar zowel nationale merken als huismerken hun vertrouwen in leggen, enkele jaren geleden nog maar een onbeschreven blad was. Laten we alles van dichterbij bekijken. Nielsen onderscheidt vier segmenten in het aperitiefgamma: spreads, olijven, bitesizes en antipasti. In waarde eist het gamma olijven de eerste plaats op, op een haar na gevolgd door spreads, met daarna bitesizes en uiteindelijk antipasti (artisjokken, gedroogde tomaten, etcetera). Nog steeds tussen eind april 2020 en eind april 2021 kende het segment van de olijven een groei in waarde van 10%, wat als een respectabele groei mag beschouwd worden, gezien de relatieve volwassenheid van het segment (het is het meest ontwikkelde segment in de categorie aperitief). Verrassend genoeg kennen antipasti maar een groei van 6% in waarde, een bescheiden resultaat dat op rekening van de gedroogde tomaten komt, het belangrijkste product in het gamma van antipasti, die tijdens het voorbije jaar een daling van 0,69% kende.

Hummus, de leider bij spreads

Bitesizes bestaat uit vier onderdelen: vis, vlees, veggie en andere. Het is die laatste die de grootste groei laat zien, met een groei in waarde van niet minder dan 44,6%, dankzij een volumegroei van 36%. Het is het belangrijkste onderdeel van het segment omdat het een uitgebreid assortiment aan producten bestrijkt: tortilla's, fajita's of producten op basis van penne, steeds binnen de rayon vers dus. Bij olijven is het product dat het meest populair is tegenwoordig de ‘olives flavoured green’: groene olijven waar look, kruiden of ook nog feta aan toegevoegd zijn. Het is met verre voorsprong het meest verkochte product, voor groene olijven op zich. Bij de spreads is het zonder meer hummus dat het grootste volume vertegenwoordigt. Behalve het feit dat het goed is voor het grootste marktaandeel kende hummus een hele stevige groei van 12%, terwijl de prijzen dalen met 1,5%. Het andere succesproduct bij spreads is guacamole, tweede in waarde na hummus. Merk op dat de aperitiefcategorie, naar het voorbeeld van sommige segmenten van het vierde gamma, niet alleen aan het groeien is maar ook aantrekkelijk is door de grote marges. In absolute waarde domineert het vierde gamma de aperitiefcategorie, al wordt het verschil kleiner. In de aperitiefcategorie is de eenheidsprijs altijd een stuk hoger dan de gemiddelde prijs in het vierde gamma.

Gondola Magazine

Dit artikel komt uit de juni editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!

Klik hier!
Gondola Magazine