- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Becommerce, de vereniging van de Belgische online handel, vroeg zich af waarin de Belgische e-shoppers over het algemeen overeenkomen. Daarom werd door het bureau iVox een onderzoek gehouden onder meer dan 500 ondernemingen. De vereniging trok hieruit verschillende conclusies. In grote lijnen zijn dat de volgende:
Aankoopbedragen: Tussen de 50 en 200 euroWijze van betalen: Meestal per creditcard (Visa / MasterCard)Gekochte producten:Elektronica (38%)Home & Garden (36%)Kleding & Fashion (34%)Entertainment (34%)Hard & Software (28%)Aanbeveling: Consumenten willen hun bestelling over het algemeen via internet kunnen volgen en staan erop van te voren te worden ingelicht over de exacte levertijd. Zij zijn dus van mening dat de logistiek verder zou kunnen worden verbeterd.
De mening van de spelers in de e-commerce: De markt heeft redelijk veel vertrouwen in zijn toekomst. 83% van de respondenten rekent op een omzetgroei van meer dan 10% dankzij de online verkoop. Van 2010 tot 2011 is een gemiddelde toename van 23,8% waargenomen. De totale omzet uit B2C e-commerce bereikte in 2011 1,118 miljard euro.
De online verkoop vertegenwoordigde 58,1% van de totale omzet van de ondervraagde ondernemingen, tegen 66,1% in 2010. Bovendien werd 66,7% van de verkopen in België gerealiseerd, tegen 45,3% in het voorafgaande jaar. Dit zou, volgens het onderzoek, te verklaren zijn uit de groei van traditionele food en non-food distributeurs in België.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?