HighCo Shelf Service stort zich op artificiële intelligentie. De promotiespecialist gaat namelijk een model op basis van artificiële intelligentie ontwikkelen voor fabrikanten en merken. Daardoor kunnen ze de impact van hun promoties kunnen nagaan.
De wereld van de grote distributie en de consumptie is volop in beweging en daarom moeten retailers zich continu aanpassen om up-to-date te blijven. Al is dat vaak erg lastig gezien het moordende tempo waarop de veranderingen zich doorzetten. In dat kader heeft HighCo Shelf Service dan ook beslist om een model te ontwikkelen dat merken in staat stelt om de impact van hun promoties te analyseren. “Als grote speler op de retailmarkt, is het onze taak om hen te begeleiden bij nieuwe strategieën en meer expertise te ontwikkelen rond couponing. Dit model gaat, op het vlak van promotieanalyse, veel verder dan de technologieën die in andere landen gebruikt worden”, legt Gerrith Van Reeth, CEO bij HighCo Shelf Service, ons uit. “Voor de duidelijkheid, we moeten ons niet “aanpassen” aan de nieuwe technologie, maar we moeten er deel van uitmaken", benadrukt hij.
Prescriptief model
Dit artificiële intelligentie model, dat ontwikkeld werd door HighCo Shelf Service, helpt merken om een zo efficiënt mogelijk promotiemodel op te stellen. Door alle data van merken en Highco Shelf Service te combineren, zal er op lange termijn een prescriptief model ontstaan.
“Het wiskundige model bestaat uit een soort van geavanceerde machine learning, die de data van merken en HighCo Shelf Service samenbrengt. Dankzij een groot aantal herhalingen, zijn we in staat om patronen te identificeren, beslissende parameters te bepalen en predicatieve modellen te ontwikkelen, zelfs prescriptieve modellen voor sommige merken”, verduidelijkt Christophe Robyns, een van de ingenieurs die meewerkte aan het model.
Nieuwe perspectieven
“De kennis die uit dit model voortvloeit zorgt waarschijnlijk voor een nog geavanceerdere kennis binnen bepaalde domeinen. Bovendien is het niet uitgesloten dat artificiële intelligentie veel nieuwe perspectieven oplevert op het vlak van category management. Bij artificiële intelligentie kennen we de input wel, maar is de output ongelimiteerd”, benadrukt Pierre-Alexandre Billiet, CEO van Gondola Group.
Voorstelling in avant-première op 31 mei 2018
“Iedereen heeft het over artificiële intelligentie, maar hier gebruiken we het ook echt. Het kader van couponing is perfect, aangezien het erg complex is: het succes van een coupon hangt immers af van zoveel variabele parameters dat er echt nood is aan een extreem krachtig model om de impact van de promoties te berekenen. Tijdens Gondola Day, op 31 mei, zullen we dit model voorstellen en we nodigen alle merken en retailers dan ook uit om eraan deel te nemen. Zelfs al gaat het om een progressief proces, het is een echte revolutie binnen de wereld van de Belgische distributie”, besluit Didier Navette, marketing director bij HighCo Shelf Serivce.