- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De H&M Group lanceert een nieuw merk: Singular Society, en pakt daarbij uit met een bijzonder businessmodel. Klanten worden lid tegen een vaste prijs per maand en mogen in ruil maandelijks een aantal items selecteren.
Net zoals veel foodretailers lanceert ook de mode-industrie formules op basis van abonnementen. H&M Group experimenteert met zijn nieuwe merk Singular Society dat klanten een reeks kwaliteitsvolle en verantwoorde interieur- en kledingstukken aanbiedt. Het merk werkt op basis van een abonnementsformule: in ruil voor lidgeld mag je maandelijks een aantal items kiezen. H&M benadrukt dat dit merk niet de ambitie koestert om winst te maken, maar wel een nieuwe service wil bieden voor klanten. “Wat we ons realiseerden is dat als we ons businessmodel veranderen naar een concept dat gebaseerd is op lidmaatschap, we niet afhankelijk zijn van de inkomsten van de verkoop, maar kunnen overleven op basis van het maandelijkse lidgeld”, stelt Singular Society op zijn website. “Dat betekent dat we ons volledig kunnen focussen op kwaliteit en langdurige relaties met onze leden, in plaats van op winst op korte termijn."
Klanten die geïnteresseerd zijn in een lidmaatschap kunnen kiezen uit een 'Base' en een 'Plus'-pack. In het eerste geval betalen ze maandelijks 9,50 euro en mogen ze in ruil 5 stuks per maand aanschaffen. In het tweede geval betalen ze 19,50 euro per maand in ruil voor zo’n 25 producten per maand. Singular Society beschikt momenteel over een winkel en een showroom in Stockholm. Of deze nieuwe abonnementsformule zal aanslaan bij de consument, valt voorlopig nog af te wachten.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?