Abonnementen zijn aan een opmars bezig. Ikea experimenteert er mee, net als Carrefour, en ook andere retailers en merken zien er steeds meer brood in. “Er duikt een nieuwe vorm van consumeren op.”

De pandemie bracht veel slecht nieuws voor retailers, maar af en toe was het ook een gelegenheid om nieuwe businessmodellen te lanceren. Zo startte Carrefour in maart een abonnementsformule voor zijn klanten in Parijs: onder de naam ‘Les Essentiels’ bood het voor een vast bedrag essentiële voedingsproducten aan. Handig, tijdens een lockdown. Carrefour is lang niet de enige retailer die een abonnement aanbiedt. Ook Ikea biedt zijn klanten een soort abonnement aan, waarmee meubels voor een vast bedrag per maand gehuurd kunnen worden. De bedoeling was het ook in België in te voeren, maar dat is er uiteindelijk niet van gekomen. Het meest recente voorbeeld komt op naam van het Belgische merk Succes Koffie, dat sinds deze week onder invloed van de corona-crisis ook met een abonnementsdienst begint. Het koffiemerk ziet er een middel in om een persoonlijke relatie op te bouwen met zijn trouwste klanten. “Omdat we rechtstreeks contact hebben met de koffiedrinker thuis, ontvangen we directe feedback over onze koffies en onze manier van werken. Zo kunnen we ons snel aanpassen aan de wensen van onze klant en ons aanbod verder uitbouwen”, zegt CEO Tom Arts. 

Van bio tot beauty