iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
De H&M-groep heeft het derde kwartaal afgesloten met een omzetdaling, van 60,9 miljard Zweedse kronen in het derde kwartaal van 2023 (5,39 miljard euro) naar 59 miljard kronen in het derde kwartaal van 2024 (5,22 miljard euro). De groep schat dat het de 10% operationele marge die het had gehoopt te halen, niet zal halen.
De netto-omzet van H&M in het derde kwartaal van dit jaar is gezakt. Het kwam uit op 59 miljard Zweedse kronen (5,22 miljard euro), vergeleken met 60,9 miljard vorig jaar (5,39 miljard euro). Volgens de groep vertraagde het slechte weer de verkoop in juni, maar de prestaties in juli en augustus herstelden de verkoop “met een nog sterkere omzetgroei in september”, aldus het persbericht. In een toelichting op de resultaten zei Daniel Ervér, CEO van de groep: “We hebben het derde kwartaal afgesloten met een vergelijkbare omzet als vorig jaar in lokale valuta en met een goede kostenbeheer.” De groep schat dat ze haar operationele margedoelstelling van 10% niet zal halen. Dit jaar bedroeg die 5,9% voor de periode juni tot augustus en 7,4% voor de periode december 2023 tot augustus 2024.
In haar rapport belicht de groep haar laatste nieuwigheden en initiatieven, waaronder de opening van de eerste H&M Beauty flagshipstore in Zweden in september, de opening van digitale winkels op twee Chinese e-commerce platforms (Douyin en Pinduoduo) dit najaar en de aanstaande opening van haar eerste Braziliaanse winkel, verwacht tegen het einde van 2025. “We versterken het merk H&M door te investeren in producten, de winkelervaring en marketing”, zegt de CEO, in de hoop dat deze beslissingen de verkoop en winstgevendheid zullen stimuleren.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?