MOSC, een app opgestart door Mathieu Guffens, laat toe om je winkelmand te vullen met producten van verschillende online winkels, zowel in food als non-food. Tegelijk kan je op de hoogte gehouden worden van kortingen en prijsverlagingen die je op producten kan krijgen. Op die manier kunnen online aankopen geoptimaliseerd worden. De lijst van winkels bestaat uit meer dan 1.000 e-shops in België en Frankrijk.

10.000 downloads zonder veel reclame te maken: Mosc is een succes, met een ploeg die duidelijk weet waar ze naartoe wil. Het idee voor de app ontstond door een vaststelling die oprichter Mathieu Guffens maakte: hij vond het onhandig dat zijn aankopen verspreid zaten over verschillende webshops. Er ging een lampje branden: waarom niet alles centraliseren in één boodschappenmandje, zodat je een beter zicht hebt op wat je aankoopt? Mathieu Guffens, die al heel wat ervaring in e-commerce had, begreep onmiddellijk het belang ervan voor handelaars. “Het is een ideale oplossing voor consumenten, maar ook voor merken, als je rekening houdt met het aantal boodschappen die niet gerealiseerd worden doordat ze vergeten worden. Met MOSC kan je die verliezen tot nul reduceren.”

Het is een app die in Europa geen concurrentie kent, maar in de VS wel. De bedenker van de app legt uit dat MOSC verschillende oplossingen omvat die al ontwikkeld zijn, maar tegelijk ook uniek is. “Het is een soort wishlist waarmee je op één platform alle producten kan centraliseren die je wil aankopen, maar ook alle prijzen kan vergelijken en op de hoogte kan gehouden worden van eventuele kortingen”, aldus de oprichter.

©

MOSC app

De prijzen worden dagelijks bekeken door Google Shopping. “Zodra er een verandering is in de prijzen, verschijnt dat op een afbeelding die op het product te zijn is, de prijsevolutie wordt dus gevisualiseerd.” Dat laat toe om de strategie over te nemen van bepaalde bedrijven, meer bepaald tijdens de solden. “Bij het naderen van de solden kiezen bepaalden merken ervoor om de prijzen enkele dagen vooraf te verhogen en daarna naar een gewoon niveau terug te keren eens de solden er zijn, wat doet geloven dat het een valse promotie is.” Het is dus leerrijk om te kijken naar de prijsevolutie. De app geeft ook aan dat het om een valse promotie gaat. Een vergelijking laat zien dat de laagste prijzen in de maand oktober te vinden zijn, op een moment waarop er geen solden zijn.

Revolutie in e-commerce

De start-up hoopt dat het de aankoop van producten uiteindelijk ook zal kunnen aanbieden. “Momenteel wordt de consumenten op het moment van aankoop doorgeschakeld naar de site van de verkopen”, zegt Mathieu Guffens. De kleine ploeg heeft de niet geringe ambitie om de online markt te revolutionaliseren en alles via één en dezelfde app te laten verlopen. “Het is nodig dat we de nodige autorisatie hebben. De e-shops moeten een plug-in installeren die we nog aan het ontwikkelen zijn.”

De app is sinds deze zomer toegankelijk voor handelaars, die een tableau met producten kunnen beheren waaraan ze producten kunnen toevoegen voor de gebruikers van MOSC. “Door het visualiseren van de producten de producten die toegevoegd worden, krijgen ze een lijst met potentiële kopers met wie ze kunnen interageren en een kortingsbon kunnen aanbieden om ze tot een aankoop aan te zetten.” MOSC heeft de ambitie om op de Duitse markt te gaan, een markt die goed ontwikkeld is op vlak van e-commerce. De app is gratis tot tien producten. MOSC biedt ook een abonnement van vijf euro aan voor drie maanden.