- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Een nieuwe, in België gecreëerde technologie maakt het mogelijk om de levensduur van producten te verdubbelen. Een belangrijke innovatie die ervoor zorgt dat minder voedsel weggegooid moet worden. De uitvinding komt van Realco, een bedrijf dat gevestigd is in het Science Park in Louvain-la-Neuve en een stevige reputatie heeft als het over hygiëneoplossingen en -procedures op basis van enzymen gaat.
De uiterste consumptiedatum van een product is van levensbelang voor supermarktuitbaters. Het heeft een directe economische impact en kan voedseloverschotten beperken, wat vanuit financieel standpunt belangrijk is. Maar ook het milieu-aspect speelt een rol: in Europa wordt elk jaar 88 miljoen ton voeding weggegooid, wat een kost van 143 miljard euro met zich meebrengt. Een verlengde levensduur komt op die manier zowel de fabrikant, de bewerker, de distributeur, de handelaar, de consument en ook de verantwoorde burger ten goede. Die staat meer en meer wantrouwig tegenover allerlei additieven in zijn voeding, die hij het liefst zo natuurlijk mogelijk wil. Elk alternatief dat vooruitgang biedt op dat vlak is dus welkom.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?