- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Het OIVO heeft bestudeerd hoe de consumenten hun producten en hun winkels kiezen. Voor 53% is de prijs in deze tijden van crisis het belangrijkste keuzecriterium. De prijs dekt de hele perceptie van de producten volgens de verpakkingen, merken, enz. Voor 18% van de consumenten is ook de kwaliteit belangrijk. Daarna komen de versheid (12%) en de smaak (5%).
Voedingsproducten: kwaliteitBij de keuze voor een voedingsproduct vormen de kwaliteit, de versheid en de smaak voor 85% van de consumenten de belangrijkste criteria. Door twee van de drie personen worden ook de prijs, de eerlijke handel en de geur genoemd.
Non-food producten: prijsWat de non-food betreft denkt de consument na over de prijs/kwaliteitsverhouding, maar ook over de stevigheid, de veiligheid en de verscheidenheid van het aanbod.
VoedingswinkelsBij het kiezen van een voedingswinkel baseert de consument zich op vier elementen: de versheid, de nabijheid, de prijs en de kwaliteit van de producten. De consument lijkt steeds veeleisender te worden, want deze criteria zijn allemaal even belangrijk.
Non-food winkelsDe criteria waar de klant het meest alert op is, zijn de nabijheid van woon- of werkplek en de prijs en de kwaliteit. De interesse voor ethische producten blijft ook groeien.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?