Interview Hoe Peter Janssen (Glacio/IJsboerke) zich tot Personality of The Year kroonde
Peter Janssen, CEO van het Glacio/IJsboerke, is verkozen tot Personality of The Year. Met recht en reden: hij blies het iconische Belgische ijsmerk vanaf 2013 nieuw leven in en zorgt nu met de overname door chocoladebedrijf Baronie dat de groei kan verder gezet worden.
Het nieuws ging dinsdag als een schokgolf door de Belgische voedingssector: IJsboerke gaat over in handen van chocoladebedrijf Baronie, eigendom van de Nederlandse miljonair Fons Walder. Voor IJsboerke/Glacio een logische evolutie na de succesvolle management buyout in 2013, zegt CEO Peter Janssen. “We hebben een hele grote groei gekend. Voor de overname had Glacio een omzet van 27 miljoen euro, het eerste jaar van de overname was dat 72 miljoen euro en vandaag is het meer dan 90 miljoen euro. We hebben heel veel energie gestoken in IJsboerke. Het is een fantastisch merk, met een authentieke uitstraling, maar we wilden ervoor zorgen dat het niet outbollig werd. We hebben onder andere het logo en de verpakkingen onder handen genomen en voor allerlei innovaties gezorgd. We hebben ook aan co-branding gedaan, onder meer met Baronie, dat ons nu overneemt. We hebben samen een chocoladehoorntje op de markt gebracht. En ik kan u verklappen: ik eet er tot vandaag dagelijks één.”
De overname door Baronie is voor u een logische stap.
Jawel. De wereld staat niet stil en wij mogen ook niet stil zitten. Om op een goede manier de volgende stap te kunnen zetten zijn er toch wel heel wat investeringen nodig. Je moet als ondernemer weten wat je wel en niet alleen kan. Voor sommige dingen is een krachtenbundeling de beste weg. Zowel voor de stabiliteit en de groei van ons bedrijf is dit een hele goede zaak.
Waren er veel gegadigden om IJsboerke over te nemen?
Er waren verschillende geïnteresseerde bedrijven, maar ik kan u uiteraard niet zeggen dewelke. Ik bedoel voor alle duidelijkheid bedrijven die verder gingen dan oppervlakkige interesse. Het toont hoe aantrekkelijk we zijn.
Waarom besloot u in zee te gaan met Baronie?
We hebben veel met elkaar gemeen. We hebben hetzelfde DNA, we zijn actief in de retail, zowel met authenthieke merken als in private label. Als je dat laatste goed doet, geeft dit je ook de juiste mogelijkheden om je merken uit te bouwen. Daarnaast werken we beiden zeer internationaal en is er uiteraard ook een grote match tussen chocolade en ijs. Allemaal redenen die Baronie een geschikte overnamepartner maakten.
Hoe moeilijk was het om in 2013 IJsboerke nieuw leven in te blazen?
Makkelijk was het niet, door de harde concurrentie op de markt. We hebben heel goed geluisterd naar de mensen die nog aan boord gebleven zijn en die met het merk werkten. Zo werken we altijd: we gaan nooit overhaast te werk. Je moet aftasten wat de eigenheid is van een merk en waar er vernieuwing mogelijk is.
Waar ziet u de grootste groeimogelijkheden?
We realiseren vandaag 65 à 70% van onze omzet buiten de Lage Landen. Onze dochteronderneming in Japan heeft nog veel mogelijkheden en sinds eind vorig jaar hebben we ook voet aan de grond in China. Maar we doen dat heel voorzichtig, beetje per beetje. We moeten de markt verkennen en kijken wat er mogelijk is. We werken heel low profile, zoals we dat ook gedaan hebben bij de overname van IJsboerke.
Verandert er iets voor de medewerkers van IJsboerke/Glacio?
Er verandert niets door de overname door Baronie. Alles blijft zoals het nu is. Natuurlijk zal er in de komende weken en maanden gekeken worden naar wat er nog allemaal kan verbeteren. Maar dat is nu nog niet aan de orde.