Vanaf zaterdag 13 december moeten restaurants en voedingswinkels hun klanten kunnen informeren over de aanwezigheid van allergenen in hun producten. Die informatie mag ook mondeling doorgegeven worden in beide sectoren, en de overgrote meerderheid van de handelaars zal dan ook voor mondelinge communicatie kiezen. Dat blijkt uit een rondvraag van het NSZ.

 

Uit onderzoek dat de ondernemersorganisatie afnam bij 557 horecazaken en voedingswinkels, blijkt dat 98% van de horecazaken en voedingswinkels voor mondelinge communicatie zal kiezen. “Voor restaurants, slagers, bakkers en andere voedingswinkels is het administratief onmogelijk om die informatie schriftelijk op etiketten of informatieborden in de winkel mee te delen, te meer omdat hun aanbod heel frequent wijzigt. Daarnaast willen dergelijke zaken al hun keukengeheimen niet zomaar te grabbel gooien of voor de grote meerderheid van de consumenten overbodige informatie geven”, klinkt het.

Daarnaast geeft 79% van de ondervraagde horecazaken en 68% van de lokale voedingswinkels aan dat ze nu al dagelijks al één of meerdere vragen krijgen van klanten over de aanwezigheid van bepaalde ingrediënten en allergenen in de aangeboden producten. Dat aantal zal naar verwachting nog veel meer stijgen door de nieuwe wetgeving.

Ook onlineTegen 13 december moet alle etiketinformatie van voedingsproducten ook online beschikbaar zijn. Dan gaat de Europese verordening EU 1169/2011 van kracht die eist o.a. dat alle verplichte etiketinformatie van voorverpakte voedingsproducten in de supermarkt ook in de online shops van de retailers terug te vinden is. 

Het laatste nummer van ons zustermagazine Food's staat trouwens in het teken van de allergeeninformatieplicht! Nog niet geabonneerd? Klik hier!