- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Bijna overal in Europa hebben huismerken van supermarktketens vorig jaar hun marktaandeel vergroot. In België steeg het marktaandeel lichtjes naar 44%.
Huismerken zetten gestaag hun opmars verder, blijkt uit uit de nieuwste editie van het international Private Label Yearbook, een uitgave van PLMA, de associatie van huismerkfabrikanten, en marktonderzoeksbureau Nielsen. In bijna alle Europese landen is hun marktaandeel vorig jaar groter geworden, met Zwitserland, Spanje en het Verenigde Koninkrijk als koplopers. In Zwitserland zijn huismerken goed voor bijna de helft van de markt: 49,8% in volume, 42,5% in waarde.
In ons land groeide het aandeel lichtjes, van 43,7% naar 44%, maar in waarde daalden de huismerken, van 31,8% naar 31,6%. Dat wijst erop dat er grote competiviteit is op vlak van prijszetting. In de categorieën vers (79,1%) diepvries (68,2%) en gebak (66,2%) is het aandeel het grootst.In Nederland daalde het huismerkaandeel heel licht, zowel in volume (van 37,1% naar 37,0%) als in waarde (van 33,4% naar 33,3%). Het aandeel is er het grootst in vers, delicatessen en gebak. In diepvries is het aandeel opmerkelijk lager dan in de meeste andere landen. Italië is het enige land waar het marktaandeel in volume onder de 30% blijft (22,3%).
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?