Fabrikanten van huismerkproducten vinden de samenwerking met hard discounters zoals Aldi en Lidl aangenamer dan die met grote supermarktketens. Dat blijkt uit een onderzoek van vakorganisatie IPLC.
Hoe ervaren private labelfabrikanten de samenwerking met retailers? En hoe verschilt de samenwerking met grote supermarktketens ten opzichte van die met hard discounters? Dat zijn de vragen waarop het International Private Label Consult (IPLC) een antwoord biedt met een recent onderzoek. De vakorganisatie ondervroeg daarvoor 113 senior managers bij producenten van huismerken in 16 Europese landen, waarvan de overgrote meerderheid (94%) zowel voor grote retailers als discounters werkt.
Minder complex
De meeste respondenten vinden het samenwerkingsverband met discounters minder complex en daardoor meer efficiënt dan met grote ketens zoals Carrefour, Tesco of Delhaize. De hoofdreden hiervoor is dat er doorgaans maar één contactpunt is, waardoor er sneller beslissingen kunnen genomen worden.
Bij grote ketens wordt dat proces vaak vertraagd door een “bureaucratische aanpak”, waarbij te veel mensen en afdelingen betrokken zijn. Bovendien bemoeilijken interne politiek en frequente personeelswissels het proces nog verder, waardoor het vaak onduidelijk wie de uiteindelijke beslissing neemt.
Het geregeld veranderen van hun contactpersoon is voor de fabrikanten zelfs één van dé grootste bottlenecks in hun samenwerking met retailers. De respondenten klagen over het feit dat ze vaak tegenover onervaren managers komen te zitten, die vooral aandacht hebben voor cijfers en de korte termijn. Bij discounters blijven aankopers doorgaans langer op dezelfde stoel zitten, waardoor ze meer marktkennis hebben en een goede relatie kunnen opbouwen met hun producenten.
Ook hun lidmaatschap van internationale aankoopallianties zoals AMS, CORE en EMD maakt een samenwerking met de Albert Heijns en Edeka’s van deze wereld er niet eenvoudiger op.
Betrouwbaar
Discounters zijn dan wel veeleisend, ze worden ook omschreven als erg betrouwbare partners. Niet alleen omdat ze hun afspraken goed nakomen, maar ook omdat hun bestelproces beter is en ze hun planning preciezer, waardoor ze toekomstige bestellingen beter kunnen inschatten.
Bovendien gebruikten de respondenten vaker woorden als “wederzijds vertrouwen”, “vertrouwen” en “loyaliteit” om hun relatie met discounters te omschrijven. Dat was veel minder het geval wanneer het over de grotere ketens ging. Ook de productkennis en de focus op kwaliteit van winkelketens als Aldi, Lidl en Netto wordt geprezen.
De producenten zeggen dat de discounters meer een lange termijnaanpak hanteren als het over de relatie tussen retailer en fabrikant gaat. “De respondenten hebben het gevoel dat discounters fabrikanten zien als experten, die ze met respect behandelen. De grote supermarktketens zijn volgens hen vooral bezig met de vraag of ze wel aan de laagste prijs gekocht hebben. Dat is niet alleen nefast voor het opbouwen van een categorie, volgens sommigen fnuikt het zelfs innovatie”, klinkt het in het IPLC-rapport.
Supermarkten innovatiever
Langs de andere kant, staan traditionele supermarktketens wel meer open voor innovatie dan discounters, en hebben ze meer aandacht voor category management omdat ze meer SKU’s en merken in hun winkels hebben. De ondervraagde managers wijzen er ook op dat hoewel discounters sneller werken, de supermarkten die kloof stilaan aan het dichten zijn.
Lange termijnpartnerships
Retailers die de relatie met hun fabrikanten willen verbeteren, kunnen wat bijleren van de discounters, meent IPLC. De organisatie raadt supermarktketens aan om meer in te zetten op lange termijnpartnerships. “Dit zou betekenen dat er minder tijd gaat naar afdingen, en meer geïnvesteerd wordt in een oprechte samenwerking om de categorieën te doe,n groeien.” IPLC pleit daarom voor een “nauwere samenwerking op vlak van innovatie en productontwikkeling.”