Lies Goezinne
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Lies Goezinne
Lies Goezinne is sinds vorig jaar managing director van Holland & Barrett, de oudste en grootste health retailer in Europa. Op Gondola Day zal ze het hebben over gezondheid, en dan vooral: de urgentie om er preventief iets aan te doen. Een gesprek.
Holland & Barrett is al 150 jaar actief. Onze missie was altijd al om de gezondheid van mensen preventief te bevorderen met producten die de kracht van de natuur centraal stellen. Hoewel onze gemiddelde levensverwachting flink is toegenomen in die 150 jaar, zien we dat het aantal gezonde levensjaren daalt. Een onrustwekkende vaststelling.
Wat zeker meespeelt is voeding. Zowel in België als in Nederland heeft bijna de helft van de bevolking overgewicht. Alarmerende cijfers want overgewicht is een trigger voor veel ziektes en aandoeningen. Die hebben op hun beurt dan weer gevolgen voor de hele samenleving. Naast de directe gezondheidszorgkosten komen er ook indirecte kosten bij, bijvoorbeeld door ziekteverzuim. Maar bovenal is de druk op de gezondheidszorg onhoudbaar. We stevenen af op een heus zorginfarct.
We moeten mensen zo lang mogelijk zo gezond mogelijk houden. In principe is iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen gezondheid, maar ik vind dat retailers óók een verantwoordelijkheid dragen. Er is een gigantisch aanbod aan ongezonde voeding en dranken, vaak goedkoper dan gezonde voeding. Prijzen, labels, sensibilisering ... er zijn verschillende manieren om de gezonde keuze te stimuleren. Gezien de urgentie roep ik collega-retailers op om samen werk te maken van een gezondere samenleving. Geen enkele partij kan dat in zijn eentje. Het is een en-enverhaal.
Het is de rode draad in ons eigen verhaal. Holland & Barrett is niet zomaar een retailer die mikt op veel transacties en een grote omzet. Het gaat bovenal om gezondheid en daarvoor heb je een veelzijdige aanpak nodig: voeding én beweging én levensstijl én verzorging. Daarom is ons assortiment ook zo breed, met als gemene deler: de kracht van de natuur.
Een paar jaar geleden hebben we sterke campagnes gevoerd om onze naamsbekendheid te vergroten. Dat had een positieve invloed op onze omzet en het aantal winkels. We hebben onze winkelinrichting ook in een ander jasje gestoken. Warmer, toegankelijker, met meer aandacht voor beleving. We maken ook het verschil met grondig en persoonlijk advies. Kijk maar naar onze Health & Happiness-diensten met verzorgings- en vitaliteitsconsulten in studio’s en online. Gekwalificeerde coaches geven passend advies rond levensstijl, verzorging en supplementen. Sinds kort verkopen we ook diagnostische testen.
Levensstijl en omgevingsfactoren hebben een grote invloed op gezondheid. Samen met een externe partner bieden we de Nutri Gene DNA-test aan. Die geeft inzicht in zaken zoals stofwisseling, aanleg voor bepaalde aandoeningen, mogelijke tekorten, enzovoort. Via zo’n wetenschappelijk onderbouwde test leren mensen hun lichaam beter kennen zodat ze betere keuzes kunnen maken. Wederom beter voorkomen dan genezen. Ik hoop dat andere retailers ons vervoegen in die preventieve aanpak. Daar wint de hele samenleving bij.
Peggy Van der Auwera
Benieuwd naar wat Lies Goezinne nog meer te vertellen heeft? Schrijf je dan snel in voor Gondola Day!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?