Ikea
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Ikea
Ikea pakt als eerste non-foodretailer uit met Scan & Go via de smartphone. Dat moet klanten helpen om efficiënter te winkelen. De functie werd als proefproject uitgerold in Hasselt, maar moet voor de zomervakantie beschikbaar zijn in alle Belgische Ikea-winkels.
Klanten van Ikea zullen voortaan efficiënter kunnen winkelen. De meubelketen lanceert namelijk de functie Scan & Go, waardoor klanten zelf producten kunnen scannen via hun smartphone en nadien kunnen afrekenen aan een speciale ‘Scan & Go’-kassa zonder hun aankopen over te laden. De functie werd als proefproject uitgerold in de Ikea van Hasselt, maar zal voor de zomervakantie beschikbaar zijn in alle Belgische Ikea-winkels. “Ikea België is de enige non-food retailer in België die deze digitale innovatie aanbiedt. Door gebruik te maken van Scan & Go, verliezen klanten vandaag geen tijd meer bij het afrekenen. Bovendien kunnen ze voortdurend hun aankopen en budget in het oog houden”, klinkt het bij Ikea.
Het principe is simpel. Klanten downloaden de Ikea-app op hun smartphone. Vervolgens selecteren ze de optie ‘Scan & Go’ ofwel scannen ze een QR-code, die zowel op de winkelkarren als op meerdere plaatsen in de winkel aangegeven staat. Tijdens het winkelen, scannen klanten de producten die ze willen kopen en plaatsen die onmiddellijk in de blauwe tas omdat ze niet meer overgeladen hoeven te worden aan de kassa. Wanneer klanten alle producten gescand hebben, kunnen ze met een QR-code in de app toegang krijgen tot een kassa die enkel toegankelijk is voor ‘Scan & Go’-gebruikers, zo vermijden ze wachtrijen aan de traditionele kassa’s.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?