Ikea
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Ikea
Ikea wil meer inzetten op de circulaire economie. Daarom introduceert het haar 'Circular Hub', de vernieuwde koopjeshoek waar de tweedehandsspullen van klanten een nieuw leven krijgen. In de komende twee jaar wordt het concept uitgerold in heel België.
De tweedehandsmarkt is erg populair. Uit onderzoek van Gondola Academy en bpost bij 1.444 Belgen blijkt dat 68,8% van de ondervraagden het afgelopen jaar iets tweedehands heeft gekocht. Belangrijke factoren zijn daarbij onder meer de prijs en duurzaamheid. Consumenten geven bovendien aan in de toekomst nog meer tweedehandsspullen te willen kopen, vooral meubels zijn erg gewild. Om in te spelen op die vraag zet Ikea België volgende stappen in haar duurzaamheidsverhaal en introduceert het haar ‘Circular Hub’, de vernieuwde koopjeshoek waar Ikea haar klanten wil inspireren en overtuigen om meubels en producten een tweede leven te geven.
Sinds 2014 kunnen klanten hun oude Ikea-meubels binnenbrengen in ruil voor een waardebon die maximaal de helft van de aankoopprijs kan bedragen. De tweedehandsmeubels worden vervolgens verkocht in de koopjeshoek van Ikea. Dit kon tot nu toe enkel in Ikea-winkel in Bergen, die na een tijdelijke sluiting door de crisis gisteren weer zijn deuren opende en haar ‘koopjeshoek’ omvormde tot ‘Circular Hub’. “In deze inspirationele zone worden niet alleen meubels, zowel van de tweedehandsservice als showroommodellen en einde reeks producten verkocht, maar worden ook meubels hersteld, herverpakt, gedemonteerd of gerecycleerd”, verklaart Colombine Nicolay, woordvoerster van Ikea België. “Op termijn zullen we hier ook workshops organiseren.” In de komende twee jaar wil de meubelgigant alle Belgische winkels voorzien van zo’n hub. Op die manier wil Ikea klanten stimuleren om actief deel te nemen aan de circulaire economie.
De introductie van de Circular Hubs maakt deel uit van een groter duurzaamheidsplan. Zo wil de meubelketen naast het boosten van de verkoop van tweedehandsmeubels, ook haar afval maximaal beperken. “Vandaag wordt tot 90% van het afval dat geproduceerd wordt in de winkels al gesorteerd, maar tegen 2030 streven we naar zerowaste. We proberen ons afval zoveel mogelijk te verminderen binnen alle facetten: zowel bij de productie als de verkoop van producten", vervolgt Colombine Nicolay. Tot slot wil Ikea inzetten op circulaire producten door tegen 2030 enkel nog te werken met gerecycleerde of hernieuwbare materialen. Vandaag bestaan al 60% van de producten uit hernieuwbare materialen zoals hout en katoen en 10% bevat gerecycleerde materialen. “De bedoeling is om te blijven groeien als bedrijf, maar die groei los te koppelen van het gebruik van rauwe materialen. We willen dus groeien ten goede van de planeet en niet ten koste ervan.”
“Onze circular hubs en het herlanceren van onze tweedehandsservice zijn belangrijke stappen in ons duurzaamheidsplan. Het zijn heel concrete acties voor klanten. Vroeger leek duurzaamheid een ver-van-mijn-bed-show, maar deze acties helpen om klanten te engageren en te inspireren. Ze kunnen rechtstreeks bijdragen aan onze transitie van een lineaire naar circulaire onderneming," besluit ze.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?