- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Zweedse meubelgigant Ikea maakte vandaag bekend dat er een einde komt aan zijn papieren catalogus. Het was een van de meest gedrukte catalogi ter wereld.
Het was een van de handelsmerken van de Zweedse reus. Al 70 jaar lang drukt Ikea zijn beroemde catalogus in tientallen miljoenen exemplaren wereldwijd. "De catalogus van 2021, die sinds de zomer van 2020 wordt verdeeld, zal de laatste zijn die op papier wordt gedrukt”, vertelde Inter Ikea woordvoerder Jakob Holmström aan AFP. In totaal zijn er 40 miljoen exemplaren van gedrukt. De reden voor deze beslissing is de verandering in consumentengewoonten, in dit geval de geleidelijke overgang van print naar online. Tussen augustus 2019 en augustus 2020 werd 45% van de omzet van Ikea online gerealiseerd. "Het consumentengedrag is veranderd en minder mensen lezen de Ikea-catalogus dan een paar jaar geleden", vervolgde de woordvoerder. De catalogus, een van de meest gedrukte documenten ter wereld, werd in 1951 in Zweden gelanceerd door Ikea-oprichter Ingvar Kamprad en had in 2016 een recordverspreiding bereikt met 200 miljoen exemplaren in bijna 50 landen en 32 talen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?