Inditex
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Inditex
Wereldleider in fast-fashion Inditex (Zara, Bershka, Massimo Dutti...) heeft woensdag nieuwe recordkwartaalresultaten bekendgemaakt. Hoewel de groei solide blijft en in lijn met de verwachtingen, is deze vertraagd ten opzichte van vorig jaar.
De omzet van Inditex steeg in het eerste kwartaal van het nieuwe boekjaar (1 februari tot 30 april) met 7,1% tot €8,2 miljard, meldde de modegroep woensdag. Tegen constante wisselkoersen steeg de omzet in deze periode met 10,6%. De nettowinst steeg met 10,8% tot €1,3 miljard. Hoewel deze “solide” resultaten een “zeer bevredigende” ontwikkeling vertegenwoordigen, is de groei van de Spaanse gigant minder indrukwekkend dan een jaar geleden. Voor het eerste kwartaal van 2023 rapporteerde het door Amancio Ortega Gaona opgerichte bedrijf een omzet- en nettowinststijging van respectievelijk 13% en 54%.
Feit blijft dat Inditex door blijft gaan en niet van plan is om te stoppen, noch in het volgende kwartaal noch daarna. “De lente/zomercollecties worden nog steeds zeer goed ontvangen door onze klanten. De verkoop in winkels en online tegen constante wisselkoersen tussen 1 mei en 3 juni 2024 steeg met 12% ten opzichte van dezelfde periode in 2023", pocht de groep in haar persbericht. Verder vooruitkijkend blijft Inditex “sterke groeimogelijkheden” zien en daarom heeft de modegigant een logistiek uitbreidingsplan aangekondigd voor de komende twee jaar. “Dit buitengewone tweejarige investeringsprogramma gericht op bedrijfsuitbreiding wijst €900 miljoen per jaar toe om de logistieke capaciteit te vergroten in elk van de boekjaren 2024 en 2025.” Eerder in de week kondigde het grootste merk in het Inditex-portfolio, Zara, aan dat het van plan is om zijn live-winkelervaring, die vorig jaar in China van start ging, uit te breiden naar Europa en de VS.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?