iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Ondanks de sterk stijgende consumentenprijzen heeft de verkoop van melk en melkproducten goed standgehouden. Hoe kunnen we zo’n veerkracht verklaren ... én zo’n prijsstijging?
Hoewel melk lang niet het enige product is dat zich in deze situatie bevindt, is de prijs ervan in de winkels de afgelopen twaalf maanden bijzonder drastisch gestegen. Toch is de verkoop van melk nog lang niet ingestort. Een paradox die zich logischerwijs heeft vertaald in een sterke groei van de categorie in termen van omzet. In een jaar tijd zijn de melkprijzen met 28,6% gestegen, terwijl de consumptie in volume slechts met een klein percent is gedaald en in omzet met 27,4% is gestegen, volgens de jaarcijfers van NielsenIQ (MAT P05). De Belgische Confederatie van de Zuivelindustrie (BCZ) rapporteert iets andere cijfers, maar ze komen in grote lijnen overeen. “De consumentenprijzen voor melk zijn in België de voorbije 12 maanden met gemiddeld 32% gestegen in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder”, bevestigt Lien Callewaert, directeur van de BCZ. “Tegelijkertijd is het gekochte volume per hoofd van de bevolking met slechts 5% gedaald, terwijl het aantal Belgen dat melk koopt ook zeer hoog is gebleven, namelijk 96 kopers op 100.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?