- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De regulator voor de mededinging en fraudebestrijding verdenkt de Franse supermarkt Intermarché ervan de wet omtrent een verkoop met verlies geschonden te hebben. De retailer riskeert een boete die kan oplopen tot 375.000 euro.
Vorige maand organiseerde Intermarché in Frankrijk nog een promotiecampagne waar mensen met elkaar op de vuist gingen voor goedkope potten Nutella. Die waren net als de Pamper-luiers en de Perrier-flessen afgeprijsd tot 75%. Volgens de regulator voor de mededinging en fraudebestrijding werden de producten van Intermarché toen met verlies verkocht.
Daarom werd er een onderzoek ingesteld om na te gaan of er al dan niet met verlies verkocht is. Ter verduidelijking: een verkoop met verlies buiten de soldenperiode is in Frankrijk verboden door het Wetboek van Koophandel. En zelfs al werden de promoties tijdens de soldenperiode gehouden, dan zou het volgens de regulator nog steeds niet gaan om solden. “Na het onderzoek bleek dat de verkoop van deze zwaar afgeprijsde items minder dan een maand geleden verkocht werden. Het ging dus niet om solden”, vertelt de regulator voor de mededinging en fraudebestrijding aan RTL.
Als het onderzoek uitwijst dat er inderdaad verkocht is met verlies, dan riskeert het bedrijf een boete die kan oplopen tot 375.000 euro.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?