- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Colruyt Group zet zijn groei verder, maar de winstprognose moet naar beneden bijgesteld worden door de groeiende concurrentie op de markt. Dat blijkt uit het verslag van de algemene aandeelhoudersvergadering. Daarmee bevestigt het de cijfers die reeds in juni bekend gemaakt werden.
De omzet van de Colruyt Group steeg tijdens het boekjaar 2020-2021 met 3,7% naar meer dan 9,9 miljard euro. Wanneer de brandstoffenafdeling niet meegerekend wordt, is er een groei van 6,4%. Toch is de groep niet euforisch: het boekjaar werd getekend door de impact van de pandemie, waarvan geweten is dat ze naargelang het kanaal verschillende effecten gehad heeft en een boost gegeven heeft aan de verkoop van voeding en een rem gezet heeft op non-food. De marktleider neemt akte van een evolutie die al duidelijk was: zijn omzetcijfer groeit trager dan dat van de markt. Colruyt verklaart dat door het gegeven dat het minder buurtwinkels heeft dan zijn concurrenten. Het totale marktaandeel van Colruyt Laagste Prijzen, OKay en Spar in ons land daalt tot 31,3%.
Los van de reeds gepubliceerde resultaten zijn de conclusies interessant die Colruyt eruit trekt, wetend dat Colruyt Group voorziet dat het geconsolideerde exploitatieresultaat voor het boekjaar 2021/22 lager zal zijn dan dat van een jaar ervoor. Toch zal er nog steeds omzetgroei zijn, volgens Jef Colruyt, al is de concurrentie heel scherp. In De Tijd zegt hij: “De concurrentie nam in de voorbije maanden nog toe. Concurrenten smijten met promoties. Tegelijk is er de inflatie. Leveranciers verhogen hun prijzen. Dit is geen happy news. Ik weet het. We moeten dit jaar echt battelen, vechten.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?