Facebook Pieter Pot
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Facebook Pieter Pot
Minder dan zes maanden na zijn aftreden als CEO staat Jouri Schoemaker weer aan het roer van de verpakkingsvrije online supermarkt Pieter Pot. Een nieuwe vorm van crowdfunding die zo’n 200.000 euro moet opleveren, moet helpen om het bedrijf terug op het rechte pad te brengen, meldt RetailTrends.
Jouri Schoemaker trad begin 2023 terug als CEO in de hoop dat zijn vertrek Pieter Pot in staat zou stellen om de financiële problemen waarmee het bedrijf sinds vorig jaar kampt te overwinnen. Desondanks bleef hij het gezicht van de Nederlandse verpakkingsvrije online supermarkt. Deze beslissing kwam kort nadat Jordan Koppelle en Dominique Rommers het bedrijf hadden overgenomen en van een faillissement hadden gered. Ondertussen hebben de nieuwe eigenaars flink wat kostenbesparingen doorgevoerd, waaronder het terugschroeven van het personeelsbestand op het hoofdkantoor. Toch wilden ze medeoprichter Jouri Schoemaker terug aan het roer. Een uitnodiging die Schoemaker maar al te graag accepteerde. "We waren misschien iets te optimistisch in februari. In drie maanden alles weer rendabel krijgen was niet mogelijk. Maar we hebben het vertrouwen dat het in november wel lukt”, vertelt Schoemaker aan RetailTrends. Om terug rendabel te worden heeft Pieter Pot een nieuwe vorm van crowdfunding geïntroduceerd, waarbij er aan klanten wordt gevraagd om extra tegoed voor "toekomstige boodschappen" te kopen, zodat het bedrijf leveranciers vooruit kan betalen. Het bedrijf hoopt op deze manier tot 200.000 euro op te halen, waardoor het bedrijf dit jaar mogelijk nog break-even kan draaien. Pieter Pot werd in 2019 in Nederland opgericht door Jouri Schoemaker en Martijn Bijmolt. De online supermarkt breidde in oktober 2021 uit naar Vlaanderen en is sinds vorig jaar in heel België beschikbaar.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?