Facebook Pieter Pot
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Facebook Pieter Pot
Online verpakkingsvrije supermarkt Pieter Pot zit in moeilijkheden. Het bedrijf moet een akkoord bereiken met schuldeisers, anders gaat het failliet.
Pieter Pot is voor zijn voortbestaan afhankelijk van een akkoord met schuldeisers, staat te lezen in een brief die nieuwe aandeelhouders Jordan Koppelle en Dominique Rommers van Delicatessenfabriek verstuurden naar de leveranciers en die RetailTrends in handen kreeg. Ze vragen aan schuldeisers om zich tevreden te stellen met een deel van het geld dat ze vorderen van Pieter Pot. “Wij begrijpen dat het voor u een aanzienlijke aderlating betekent, doch in geval van faillissement zult u zich bij een aangesteld curator dienen te melden als concurrent crediteur, waarbij de preferent crediteuren voorgaan in betaling.” Koppelle en Rommers melden in de brief ook dat ze de aandelen overgenomen hebben van oprichters Jouri Schoemaker en Martijn Bijmolt, een aantal investeringsmaatschappijen en een aantal particulieren. “Daarmee hebben we voorkomen dat het bedrijf failliet ging”, schrijven ze. Schoemaker is teruggetreden als ceo, maar blijft voorlopig wel het gezicht van Pieter Pot. "Het gaat mij om het voortbestaan van de missie om van verpakkingsvrij boodschappen de norm te maken”, zegt Schoemaker tegen RetailTrends. "Ik draag het concept een warm hart toe.” De tijd zal het leren of hij in de toekomst een rol bij het bedrijf blijft spelen. De nieuwe aandeelhouders willen vers geld in de onderneming steken, maar moeten eerst een akkoord bereiken met de schuldeisers. Het nieuws komt niet helemaal uit de lucht vallen: Pieter Pot ontsloeg vorig jaar al tientallen medewerkers. Er bestaan ook al lange tijd twijfels over de leefbaarheid van online supermarkten. De meeste zijn verlieslatend, maar hopen op termijn genoeg marktaandeel te halen om rendabel te worden. Pieter Pot begon in oktober 2021 in Vlaanderen en breidde vorig jaar uit naar Brussel en Wallonië. In september raakte bekend dat de online supermarkt ook in fysieke aanwezigheid zou gaan investeren.
Deze ochtend postte Jouri Schoemaker een afscheidsbrief op zijn LinkedIn-pagina. Daarin bevestigde hij dat hij de fakkel doorgeeft om om de missie van Pieter Pot voort te kunnen zetten. "Om ons circulaire model rendabel te krijgen was het noodzakelijk dat we een partij vonden die processen binnen dat systeem kan integreren. Die eigenaar is gevonden in de Delicatessenfabriek, een voedselproducent die tevens al onze partner was voor het wasproces van onze herbruikbare potten." Daarnaast liet de oprichter ook weten dat hij "voor nu ben ik nog betrokken om het merk Pieter Pot kracht te blijven geven."
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?