- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
“Jumbo is euro’s goedkoper.” Met die slogan daagt supermarktketen Jumbo Nederlands marktleider Albert Heijn uit: een prijsvergelijking toont volgens Jumbo dat het goedkoper is voor huis- en A-merken.
Jumbo pakt in Nederland uit met een prijsvergelijking tussen welgeteld 21 huis- en A-merkproducten die moet bewijzen dat het goedkoper is dan marktleider Albert Heijn. Bij Jumbo tikt de boodschappenlijst af op 45,95 euro, bij Albert Heijn bedraagt de eindsom 50,79 euro. Het gaat weliswaar enkel om dranken, van frisdrank, water over bier, melk, sojadrinks en kruideninfusie, met bekende merken als Coca-Cola, Campina, Heineken en Spa, maar ook huismerken. Op LinkedIn noemt CEO Ton van Veen het prijsverschil het resultaat “een mooi resultaat van de recente onderhandelingen met onze leveranciers”. Hij beschrijft in het bericht hoe hij zich samen met Jumbo opmaakt voor de laatste ‘sprint’ van het jaar. “Marit van Egmond, sprint je even mee?”, knipoogt hij naar de CEO van Albert Heijn. Bij het begin van dit jaar bleek nog dat marktleider Albert Heijn de kloof met uitdager Jumbo in Nederland vergroot had. Appie vergrootte zijn marktaandeel toen met 0,4 procentpunt, terwijl Jumbo 0,3 procentpunt verloor. De winst slonk naar 22 miljoen euro, 75% minder dan een jaar ervoor. De supermarktketen gaf naar aanleiding daarvan aan dat het “meer onderscheidend” wou gaan worden. Jumbo sloot zich in het najaar van 2023 aan bij twee Europese inkoopallianties: Everest en Epic Partners, waarmee het scherpere prijzen van leveranciers kan afdwingen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?