De Nederlandse supermarktketen Jumbo heeft in Groningen de eerste Foodmarkt City geopend. In dit nieuwe gemakswinkelconcept combineert Jumbo elementen van de Jumbo winkels, Foodmarkt én van de overgenomen restaurantketen La Place. Channel blurring, iemand?
Jumbo verraste vier jaar geleden vriend en vijand met de opening van zijn eerste Food Market in Breda. In deze winkel zocht de retailer de grenzen tussen supermarkt en horeca volop op. Zo kunnen klanten er niet enkel voor hun reguliere boodschappen terecht, maar ook voor huisbereide maaltijden die ze ook nog eens ter plekke konden consumeren.
Het concept werd een hit en uitgebreid naar andere steden. Nu volgt er ook een kleinere versie van de Food Market: Foodmarkt City by Jumbo, waarvan de eerste vestiging zopas de deurend heeft geopend in Groningen. Het is een winkel geworden waar je terecht kan voor snelle boodschappen, maar waar dagverse, huisgemaakte maaltijden de hoofdrol spelen.
Ter plekke bereid
Foodmarkt City by Jumbo bereidt ter plekke op ambachtelijke wijze verse maaltijden die overeenstemmen met de eetmomenten van de dag. Zo kunnen klanten in de ochtend terecht voor een vers ontbijt en worden zij in de middag onthaald met een ter plekke bereidde lunch. Later op de dag staan verschillende avondmaaltijden centraal. Deze gerechten, maar ook de pizza’s, sushi, broodjes, soepen en sappen, zijn met verse producten in eigen keuken en bakkerij bereid volgens recepturen van La Place en Jumbo Foodmarkt. Klanten kunnen de maaltijden ter plekke nuttigen in het Foodcafé of meenemen voor onderweg of thuis.
Voor de stad
“Foodmarkt City by Jumbo speelt in op de wensen van klanten in de binnenstad”, vertelt Colette Cloosterman-van Eerd, lid van de Raad van Bestuur en als CCO verantwoordelijk voor formule en innovatie. “De traditionele scheiding tussen supermarkten en foodhoreca is aan het verdwijnen, met name in de binnenstad. Verschillende klantstromen komen daar samen: werken, wonen, winkelen en studeren. Dit leidt tot een ander koopgedrag, met meer nadruk op gemak, snelheid, gezondheid en prijs. Door onze kennis en ervaring te bundelen, kunnen Jumbo en La Place elkaar versterken en steeds meer aanwezig zijn op het moment en de plek waar de klant ons nodig heeft. We zijn ongelofelijk trots op deze nieuwe winkel.”
500 nieuwe producten
Jumbo grijpt de opening van Foodmarkt City by Jumbo aan om een compleet nieuwe productlijn te introduceren die is toegespitst op het innovatieve concept. Het gaat bijvoorbeeld om vers belegde broodjes en wraps, verse koudgeperste sappen, lunchsalades, diverse huisgemaakte verse broden en banketproducten. Ook komt Jumbo met diverse éénpersoons maaltijden en maaltijdsalades. Inclusief de versbereide maaltijden uit eigen keuken worden zo ruim vijfhonderd nieuwe producten aan het Jumbo assortiment toegevoegd. Een deel daarvan zal later ook verkrijgbaar zijn bij ongeveer twintig bestaande Jumbo winkels.
Bezorgservice
Speciaal voor Foodmarkt City by Jumbo lanceert ook een mobiele app voor waarmee klanten klanten een versbereide maaltijden kunnen bestellen en laten bezorgen op een locatie naar keuze. De bezorgservice via de app is enkel nog van toepassing voor Foodmark City by Jumbo in Groningen. Jumbo bekijkt de mogelijkheid om de app ook in te zetten voor toekomstig te openen winkels en de bestaande Foodmarkten.
Meer vestigingen op komst
De Foodmarket City in Groningen is de eerste in zijn soort, maar zal zeker niet de laatste zijn. Dit jaar nog krijgt de winkel navolging in andere grote Nederlandse steden, meldt Jumbo.