Jumbo is de supermarktketen die in het vierde kwartaal van 2024 het meeste marktaandeel heeft verloren in Nederland, zo blijkt uit een rapport van Hiiper. Aldi en Lidl zijn de grote winnaars in dit vergelijkende rapport. 

Het databedrijf Hiiper vergelijkt de prestaties van de verschillende supermarktketens in Nederland. Vergeleken met het vierde kwartaal van 2023 staan Aldi en Lidl in de resultaten voor het vierde kwartaal van 2024 bovenaan de ranglijst, terwijl Jumbo ver achterop is geraakt bij zijn concurrenten. Om de trend in de gegevens te verduidelijken, geeft Hiiper de index 100 voor het vierde kwartaal van 2023. Terwijl Aldi, Lidl en Albert Heijn indices van 110, 108 en 104 hebben voor het vierde kwartaal van 2024, heeft Jumbo een index van 93. Zowel Aldi als Lidl zagen een stijging in de bestedingen per klant, en een stijging in het aantal klanten in het geval van Aldi. Bij Albert Heijn en Jumbo waren de laatste dagen voor kerst vruchtbaar: beide ketens noteerden hun hoogste marktaandeel in 52 weken, hoewel dat van Jumbo nog steeds lager was dan vorig jaar. In het algemeen constateerde Hiiper een daling van het aantal transacties, deels door het wegvallen van de tabaksverkoop. Tot slot wijst het databedrijf erop dat de gemiddelde besteding is gestegen naar €23,79, deels door het wegvallen van de meeste kleine tabakstransacties.